Logopedens yrkesroll III. Muntlig presentation. Terapeutiskt förhållningssätt
Kursplan, Grundnivå, 3LG112
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3LG112
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 21 november 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
För tillträde till termin 6 krävs 135 godkända hp från programkurser från tidigare terminer.
Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Efter kursen skall den studerande
- ha fördjupad insikt i egna och andras reaktioner inför personer i kris och personer med svåra sjukdomstillstånd.
- med ett terapeutiskt förhållningssätt kunna visa förståelse för patienters och anhörigas upplevelse av sjukdom.
- kunna redogöra ett professionellt förhållningssätt i relationer mellan såväl patient och logoped som mellan logopeden och andra professioner.
- kunna grundbegrepp inom muntlig framställning och övat presentationsteknik.
- kunna relatera den egna yrkesrollen till hållbar utveckling (gäller from HT12).
Innehåll
Kursen ger studenten fördjupade och breddade kunskaper om terapeutiskt förhållningssätt inför arbetet med nya patientkategorier med svåra sjukdomstillstånd. Genom samtal fördjupar och bearbetar studenten sin kännedom om egna reaktioner inför människor i kris och att samtala med och möta patienter och anhöriga i svåra situationer. Den ger även tillfälle att diskutera relationen mellan patient och rollen som terapeut och mellan terapeuten/logopeden och andra olika professioner.
Studenten introduceras i grunderna för muntlig framställning och ges tillfälle att träna presentationsteknik.
I kursen ingår observation av ett barn i 3-årsåldern.
I kursens avsnitt om hållbar utveckling analyserar studenten hur aktiviteter i hans/hennes yrkesroll relaterar till hållbar utveckling (gäller from HT12).
Undervisning
Undervisning sker i form av samtal, diskussioner och övningar samt barnobservation i hemmiljö.
Examination
Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.
Godkänd kurs
För godkänd kurs krävs aktivt deltagande samt godkända muntliga eller skriftliga redovisningar.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005