Klinisk kurs, talavvikelser. Stamning

3 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG615

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG615
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Logopedi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 21 november 2012
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Minst fyra kliniska kurser godkända.

Genomgången kurs i Talavvikelser. Stamning. Laryngektomi, munhålecancer. Dövas och hörselskadades tal, 4,5 hp. Programmets uppläggning bygger på en klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången klinisk kurs skall studenten

1) Kunna ta upp relevant anamnes.

2) Kunna göra en bedömning av patientens stamningsbeteende samt fysiska och känslomässiga reaktioner på stamning.

3) Kunna ställa diagnos och välja relevanta åtgärder.

4) Kunna formulera mål för stamningsbehandling.

5) Med ett professionellt förhållningssätt kunna föra kliniska samtal med patienter kring deras stamningsproblematik och behandlingens funktion och syfte.

6) Med ett professionellt förhållningssätt kunna planera och genomföra föräldrasamtal vid stamning hos barn.

7) Med ett professionellt förhållningssätt kunna ge råd om bemötande och förhållningssätt till personer i patientens närmiljö (exempelvis anhöriga, förskole- och skolpersonal).

8) Med eller utan patient ha provat de vanligaste talteknikerna vid stamning (exempelvis koartikulation, nedsaktade talrörelser) samt om möjligt ha provat något tekniskt hjälpmedel vid stamning.

9) Kunna göra adekvat journaldokumentation.

Innehåll

Under den verksamhetsförlagda kliniska kursen arbetar studenten med patienter med stamning. Studenten tränar under handledning att ta upp anamnes, bedöma patienters svårigheter och akustiska mätningar. Studenten övar att analysera undersökningsresultaten, ställa diagnos och genomföra adekvat behandling. Studenten lär sig också att uppmärksamma indikationer för vidare remittering och när hjälp krävs från öronläkare – foniater eller annan expertis.

Under den kliniska kursen övar studenten att göra en behandlingsplan med patienten, och att genomföra och utvärdera behandlingen, samt att föra journal och använda ett professionellt förhållningssätt.

Undervisning

Undervisning sker i form av kliniskt arbete/auskultationer, samtal, case och teamarbete under handledning av legitimerad logoped med handledarutbildning, samt ev. kliniskt inriktade seminarier.

Examination

Generellt:

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara praktiska, muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

VFU:

Deltagande i all verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Studentens uppfyllelse av kursmål bedöms av handledare utifrån fastslagna kriterier och godkänns av examinator. I tveksamma fall görs bedömning gemensamt av handledare och examinator. Skriftlig eller muntlig tentamen av teoretiska och/eller praktiska moment kan ges.

För godkänd kurs krävs

- deltagande vid obligatoriska moment

- godkänt resultat på samtliga bedömningspunkter

Avbruten praktik i förtid:

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.

Student som på grund av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 25%, kan få kursen godkänd om handledaren och examinator bedömer att studenten har uppnått godkända färdigheter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin