Svenska I för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE013
- Kod
- 4PE013
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 8 februari 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
En B, Ma B, Nk A, Sh A (områdesbehörighet 6b)
Mål
Syftet med kursen är introducera ämnena svenska och svenska som andraspråk och deras innehåll samt att presentera och diskutera centrala språkliga begrepp som kan användas för att beskriva såväl språkutveckling som språkets roll för identitetsskapande. Kursens innehåll ger också en grund för senare kurser i svenska inom grundlärarprogrammet åk 4-6 .
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• Redogöra för svenskämnenas framväxt och ge exempel relationen mellan styrdokument och denna framväxt
• Beskriva och diskutera identitetsskapande genom språk, skönlitteratur och estetiska uttrycksformer i relation till barns- och ungas språkliga erfarenhetsvärldar
• Använda grundläggande grammatiska begrepp och diskutera dem utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv
• Identifiera och beskriva olika drag i barns- och ungas andraspråkutveckling
• Redogöra för de nationella minoritetsspråken, regionala skillnader i talad svenska och vissa språkliga drag i de nordiska språken
• Muntligt, skriftligt och med ett vetenskapligt förhållningssätt redogöra för, förklara och jämföra valda delar av kursinnehållet.
Innehåll
Under kursen behandlas följande områden
- svenskämnenas identitet och framväxt
- skolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena
- de nationella minoritetsspråken
- dialekter och grannspråk
- grammatiska begrepp från fonetik till pragmatik
- specifika drag i barns- och ungas andraspråkutveckling
- samtalets betydelse för språkutvecklingen
- identitetsskapande genom språk, skönlitteratur och estetiska uttrycksformer
- barns och ungas språkliga erfarenhetsvärldar i vardag och skola
- egen skriftspråklig utveckling
- Forskningsmetoder för att studera olika aspekter av svenskämnena
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och litteraturbearbetningar.
Examination
Muntliga och skriftliga examinationer.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011