Examensarbete i pedagogiskt ledarskap
Kursplan, Avancerad nivå, 2PE048
- Kod
- 2PE048
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 12 mars 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2010.
Behörighetskrav
45 hp på avancerad nivå, varav minst 22,5 hp pedagogiskt ledarskap. Dessutom krävs teori- och metodkurser på avancerad nivå om 15 hp.
Mål
Efter avslutat examensarbete ska kursdeltagaren självständigt kunna
-utföra en vetenskaplig studie med relevans för huvudområdet pedagogiskt ledarskap, vari ingår att:
- avgränsa och motivera ett vetenskapligt problem
- välja teoretisk ansats och metodangrepp för att undersöka en vetenskaplig problemställning
- söka och redovisa tidigare forskning och annan relevant litteratur i anslutning till en vetenskaplig problemställning
- genomföra en vetenskaplig undersökning samt analysera, tolka och sammanställa ett datamaterial
-med god språklig förmåga kunna presentera ett vetenskapligt arbete, som ger ett bidrag till kunskapen inom det aktuella området
-försvara ett eget vetenskapligt arbete genom att bemöta kvalificerade synpunkter på det
-bidra med kvalificerade synpunkter på andras examensarbeten samt i andra forskningsorienterade diskussioner
-i relation till samtliga faser av ett vetenskapligt arbete visa ett etiskt förhållningssätt
Innehåll
Fördjupad teoretisk och metodologisk kunskap i anslutning till examensarbetet.
Undervisning
Examensarbetet bedrivs som ett självständigt arbete under handledning. Till kursen hör också ett aktivt deltagande i såväl masterprogrammets seminarier för examensarbeten som i forskningsseminarier.
Examination
Bedömningen av examensarbetet baseras på dess vetenskapliga kvalitet, försvar av det egna arbetet samt opposition på ett annat arbete. Vidare krävs en aktiv närvaro vid masterprogrammets seminarier för examensarbeten samt att man vid minst ett tillfälle fungerat som opponent. Dessutom ska kursdeltagaren ha deltagit vid minst tre tillfällen i högre seminarier inom pedagogiska institutionen eller inom utbildningsvetenskaplig fakultet.