Matematik I för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE010
- Kod
- 4PE010
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 1 december 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 b/6 b)
Mål
Mål
Syftet med kursen är att introducera och diskutera matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska teorier, samt att sätta detta i relation till lärandeperspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursens innehåll ger också en grund för senare kurser i matematik för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- föra didaktiska och matematiska resonemang, såväl muntligt som skriftligt.
- beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att motivera ställningstaganden beträffande undervisning och lärande i matematik.
- självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ.
- redogöra för teorier gällande matematisk begreppsutveckling och språkets betydelse för matematikinlärning.
- redogöra för skolans läro- och kursplaner och sätta dessa i relation till undervisning och lärande i matematik.
- använda olika undervisningsmaterial och tekniker utifrån matematiska och didaktiska begrepp och teorier.
- sammanfatta vetenskapliga texter.
Innehåll
Innehåll
Under kursen behandlas nedanstående områden:
- Fördjupning av för matematikundervisningen relevanta kunskaper i matematik.
- Grundläggande taluppfattning.
- Tal och talområden gällande heltal, rationella tal och reella tal.
- Positionssystemet samt olika sätt att representera olika tal.
- Aritmetik innefattande de fyra räknesätten, räknelagar, räknestrategier, huvudräkning, procenträkning, potensräkning, räkning i olika talbaser och aritmetikens fundamentalsats.
- Olika arbetssätt, konkretisering och vardagsanknytning i undervisning beträffande taluppfattning och aritmetik.
- Grundskolans läroplaner och kursplaner i matematik.
- Digitala lärresurser i matematikundervisningen.
- Didaktiska teorier gällande matematisk begreppsutveckling och språkets betydelse i lärandet av matematik.
- Introduktion till matematikdidaktik som vetenskapsområde.
- Matematiska influenser från olika kulturer.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och lektioner.
Examination
- Skriftlig salstentamen.
- Skriftliga och/eller muntliga examinationer under kursens gång.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011