Kommunikation, reflektion och handledning
Kursplan, Grundnivå, 3SJ005
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3SJ005
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 8 maj 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ges i termin 2 i sjuksköterskeprogrammet
Kursen syftar till att studenten lär sig teoretiska grunder i kommunikation, handledning och reflektion och får tillämpa delar av detta för att utveckla ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för teorier, modeller och begrepp som beskriver information och kommunikation inom omvårdnad
- redogöra för olika teorier om inlärning
- beskriva grundläggande principer för patientinformation och undervisning
- redogöra för handledningens grundläggande principer och olika handledningsmodeller
- beskriva handledarens betydelse i verksamhetsförlagd utbildning
Färdighet och förmåga
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter
- visa förmåga till lagarbete och samverkan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenten visa förmåga att:
- reflektera över teorier om inlärning och kommunikation
- reflektera över egna förhållningssättets betydelse vid patientundervisning
- reflektera över egna förhållningssättets betydelse vid handledning
- reflektera över genus- och kulturaspekters påverkan på kunskap och lärande
Innehåll
VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD
- teorier, modeller och begrepp som beskriver information och kommunikation inom omvårdnad
- teorier, modeller och begrepp som beskriver lärandestil, handledning och reflektion
- presentationsteknik
Undervisning
ARBETSFORMER
Föreläsningar, arbete i basgrupper, rollspel, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning samt klinisk/praktisk färdighetsträning.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk/praktisk färdighetsträning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska/praktiska färdigheter. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare / examinator.
Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.