Logopedens yrkesroll III. Muntlig presentation. Terapeutiskt förhållningssätt
Kursplan, Grundnivå, 3LG112
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3LG112
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 22 maj 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
För tillträde till termin 6 krävs 135 godkända hp från programkurser från tidigare terminer. Godkända kurser: Logopedens yrkesroll I 1,5 hp och Logopedens yrkesroll II 4,5 hp. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Efter kursen skall den studerande
- ha fördjupad insikt i och kunna värdera egna och andras reaktioner inför personer i kris och personer med svåra sjukdomstillstånd.
- med ett terapeutiskt förhållningssätt kunna stödja patienter och deras närstående i kris och vid olika sjukdomstillstånd samt kunna skapa en god professionell samverkan med andra professioner.
- kunna planera, tillämpa och anpassa muntlig framställning till mottagaren.
- ha förståelse för samband mellan hälsa, sjukdom och olika aspekter av hållbar utveckling och hur detta relateras till den egna yrkesrollen.
Innehåll
Detta är den tredje av kurserna Logopedens yrkesroll och den bygger vidare på kunskaperna från föregående kurser. Den genomgående strimman för dessa kurser omfattar muntlig och skriftlig framställning samt professionellt förhållningssätt.
Kursen breddar och fördjupar studentens kunskaper om terapeutiskt förhållningssätt från tidigare kurser inför arbetet med nya patientkategorier med svåra sjukdomstillstånd. Genom samtal fördjupar och bearbetar studenten sin kännedom om egna reaktioner inför människor i kris och att möta och samtala med patienter och deras närstående i svåra situationer. Den ger även tillfälle att diskutera etiska aspekter samt relationen mellan patient och terapeut och mellan logopeden och andra professioner.
Studenten ges breddade kunskaper om muntlig framställning genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar i grupp. Kursen ger kunskaper för att kunna genomföra och anpassa muntlig framställning till olika situationer och mottagare.
Undervisning ges även om hållbar utveckling och i samtal diskuteras hur detta kan relateras till och tillämpas i yrkeslivet och i samhället.
Barnobservation termin 6. I kursen ingår observation av ett barn i 3-årsåldern med redovisning även av observationen från termin 5.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner och övningar samt barnobservation i hemmiljö.
Examination
Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga och skriftliga. För godkänd kurs krävs både aktivt deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Information om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter ges vid kursstart.
Godkänd kurs
Som betyg på kursen används Godkänd (G) eller Underkänd (U). För godkänd kurs krävs aktivt deltagande samt godkända muntliga och skriftliga redovisningar.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005