Utbildningspolitik, styrning och utvärdering
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE059
- Kod
- 4PE059
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp.
Mål
Efter genomförd kurs skall studenten
- ha fördjupade kunskaper i historiskt centrala policyfrågor inom utbildning, med utgångspunkt i svenska skolreformer
- vara förtrogen med en läroplansteoretisk tradition som studerar relationen mellan utbildningars innehåll och deras politiska styrning och samhälleliga villkor
- ha fördjupade kunskaper om olika angreppssätt för att studera utbildningspolitik som praktik och för att studera utbildningspolitiska konsekvenser för skolan
Innehåll
Kursen behandlar analyser av historiskt och internationellt centrala utbildningspolitiska problemområden, med utgångspunkt i svenska skolreformer. I ett läroplansteoretiskt och historiskt perspektiv behandlas dels utbildningspolitik som en egen praktik, dels relationen mellan policy och skolverksamhet. I kursen presenteras och diskuteras olika val av angreppssätt för policystudier inriktade mot utbildning. Politiska instrument för att styra utbildning, särskilt utvärdering, uppmärksammas.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier
Examination
Kursen examineras muntligt och/eller skriftligt.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013