Spanska som skolämne - teori och praktik
Kursplan, Grundnivå, 9LF035
- Kod
- 9LF035
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, 22 oktober 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den vänder sig till lärare i spanska i grund- och gymnasieskolan och lärarstuderande med spanska som inriktning.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2014.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar goda kunskaper inom ämnesområdena spanska som skolämne och spanska som ett modernt språk. Den studerande skall även utveckla förmåga att koppla språkdidaktiska teorier samt befintliga kunskaper i spanska till praktisk tillämpning i undervisningen.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskaper om centrala teoribildningar inom språklärande och deras betydelse för undervisning i spanska som främmande språk
- visa goda kunskaper om skolans aktuella styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
- diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör undervisningens innehåll och arbetsformer i relation till elever och skolans aktuella styrdokument
- visa kunskaper om Gemensam europeisk referensram för språk (GERS) och förmåga att göra relevanta bedömningar av elevers språkfärdigheter i relation till GERS och till skolans styrdokument
- analysera och kritiskt granska olika typer av läromedel för undervisning i spanska som främmande språk ur ett språkdidaktiskt perspektiv och i relation till undervisningens kommunikativa mål
- visa förmåga att inom givna tidsramar producera eget undervisningsmaterial med utgångspunkt i kurs- och ämnesplaner i moderna språk och relatera val av innehåll och arbetssätt till kursens teoretiska ramar
Innehåll
Kursen utgör en introduktion till spanska som skolämne och behandlar undervisningens innehåll och form i relation till skolans styrdokument och elevens förutsättningar för språklärande ur språkdidaktiskta perspektiv.
I kursen studeras centrala teorier om språkinlärning i allmänhet och om spanska som främmande språk i synnerhet med fokus på dess tillämpning i aktuellt skolsammanhang. I ett vidare perspektiv studeras Gemensam europeiska referensram för språk (GERS). Europarådets referensnivåer jämförs med den svenska skolans kurs- och ämnesplaner i moderna språk, i synnerhet spanska. Kursen ger tillfälle att tillämpa Europarådets referensnivåer vid bedömning av elevers språkfärdighet. Dessutom granskas och diskuteras olika typer av bedömning och betygssättning. I kursen ingår även att analysera olika typer av läromedel samt att producera eget material för undervisning i spanska.
Undervisning
Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels genom seminarier med obligatorisk närvaro där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisningsspråk är spanska. Vissa kursmoment kan komma att ges på svenska.
Examination
Kursen examineras fortlöpande genom aktivt deltagande i seminarier och nätbaserade gruppdiskussioner, skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar samt redovisning av samlade kursprestationer. I examinationen ingår även redovisning av egenproducerat undervisningsmaterial.
Övriga föreskrifter
Rekommenderade förkunskaper: Språkfärdighet i spanska motsvarande B1 enligt Gemensam europeisk referensram för språk.