Klinisk barnlogopedi I. Avvikande tal- och språkutveckling

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG610

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG610
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 27 november 2013
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Tidigare genomgången eller följer pågående teoretisk kurs i Barnlogopedi I, 7,5 hp.

Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången klinisk kurs skall studenten kunna

1) Ta upp relevant anamnes rörande allmän utveckling och avvikelser i utveckling av tal, språk och oralmotorik hos barn med enspråkig eller flerspråkig bakgrund.

2) Välja ut relevanta test och undersökningsmaterial och genomföra undersökning av tal, språk och oralmotorik.

3) Analysera undersökningsresultat, göra en helhetsbedömning av barnets situation och ställa diagnos rörande tal och språk.

4) Bedöma behovet av kommunikationsstöd, (ex. tecken) i den tidiga språkutvecklingen. Förklara och motivera behov av kommunikationsstöd till föräldrar och förskole-/skolpersonal.

5) Uppmärksamma utvecklingsavvikelser och symtom relevanta för vidare remittering.

6) Formulera mål för behandling, planera och praktiskt genomföra behandling samt handleda föräldrar och/eller förskolepersonal i att genomföra viss behandling. Utvärdera resultatet.

7) Med ett professionellt förhållningssätt möta och behandla barnet och samtala med dess föräldrar om barnets svårigheter och förmågor. Föreslå åtgärder i samråd med föräldrar, förskola eller skola.

8) Göra adekvat journaldokumentation, formulera remisser och remissvar.

Studenten skall vidare ha deltagit i utredning av tal vid oralmotorisk missbildning.

Innehåll

Kursen är helt verksamhetsförlagd och studenten förvärvar grundläggande kliniska färdigheter under handledning av kliniskt verksamma logopeder. grundläggande kliniska färdigheter under handledning av kliniskt verksamma logopeder.

Studenten arbetar med patienter vid nybesök, uppföljning och behandling. I undervisningen ingår även auskultationer vid logopedbesök och övningar att presentera patientproblem för team eller på rond. Studenten övar att ta upp anamnes, undersöka tal, språk och oralmotorik, analysera undersökningsresultat, ställa diagnos och observera neuropsykiatriska/neuropediatriska utvecklingsavvikelser hos barn med enspråkig och flerspråkig bakgrund. Studenten planerar, genomför och utvärderar sitt arbete, övar att föra journal, samtala med föräldrar, och ev. förskola om resultat och åtgärder samt tränar stödjande teckenkommunikation. De deltar i ronder och teamarbete kring utredning och behandling av barn med oralmotorisk missbildning, och blir insatta i behandlingsrutiner kring dessa barn.

Under de två första dagarna på VFU-perioden tränar studenten testmetoder och journalskrivning för att bli förtrogen med undersökningsmaterial, testmetodik och journaltext.

Handledare är legitimerade logopeder med handledarutbildning.

Undervisning

Obligatorisk deltagande i den verksamhetsförlagda undervisningen.

Undervisningen sker genom auskultationer och kliniskt patientarbete under handledning. Undervisning kan även innebära casearbete och seminarier.

Examination

Generellt:

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara praktiska, muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

VFU:

Deltagande i all verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Studentens uppfyllelse av kursmål bedöms av handledare utifrån fastslagna kriterier och godkänns av examinator. I tveksamma fall görs bedömning gemensamt av handledare och examinator. Skriftlig eller muntlig tentamen av teoretiska och/eller praktiska moment kan ges.

För godkänd kurs krävs

  • deltagande vid obligatoriska moment
  • godkänt resultat på samtliga bedömningspunkter

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.

Student som på grund av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 25%, kan få kursen godkänd om handledaren och examinator bedömer att studenten har uppnått godkända färdigheter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin