Logopedi vid förvärvade sjukdomar och skador i nervsystemet
Kursplan, Grundnivå, 3LG216
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3LG216
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 27 november 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
För tillträde till termin 6 krävs 135 godkända hp från programkurser från tidigare terminer. Obligatoriska moment godkända i Logopedi vid medfödda sjukdomar och skador i nervsystemet 4,5 hp och Nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna 4,5 hp. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
- diagnosticera och differentialdiagnosticera specifika neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
- sammanfatta och förklara interventionsformer vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
- välja åtgärder för utredning och differentialdiagnostik, analysera resultaten samt utifrån dessa planera och motivera intervention vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
- formulera behandlingsmål samt upprätta rehabiliteringsplan.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
- värdera evidens för olika behandlingsmetoder vid neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar hos vuxna.
- reflektera kring yrkesrollen vid samarbete i ett multidisciplinärt team.
Innehåll
Då kursen bygger på progression från tidigare kurser förväntas studenten, utöver vad som anges under Behörighet ovan, aktualisera kunskaper från kurser i neurolingvistik och neuropsykologi.
- Normal och patologisk ät- och sväljfunktion hos vuxna.
- Metoder för funktionell och instrumentell sväljundersökning.
- Åtgärder rörande kost, kompensatoriska strategier, alternativa födovägar och behandling för personer med dysfagi.
- Perceptuella, akustiska och artikulatoriska drag hos olika neurogena talmotorikstörningar hos vuxna.
- Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid förvärvade talmotorikstörningar.
- Olika interventionsformer vid förvärvade talmotorikstörningar.
- Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid afasier och förvärvade kognitivt-språkliga störningar.
- Olika interventionsformer vid afasi.
- Evidensvärdering av bedömnings- och behandlingsmetoder utifrån vetenskapliga artiklar.
- Logopedens roll i teamet.
- Målformulering och utformning av rehabiliteringsplaner.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, case- och litteraturseminarier samt gruppövningar.
Examination
Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.
För godkänd kurs krävs:
Godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment.
Godkänd tentamen.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.