Hälsa och förebyggande av ohälsa II

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ250

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ250
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G1F, Vårdvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 19 februari 2014
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ges i termin 2 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt VFU.

Behörighetskrav

Behörig att registreras är den som följt termin 1 på sjuksköterskeprogrammet och har godkänd verksamhetsförlagd utbildning.

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

- analysera människans utveckling och hälsa ur ett livscykelperspektiv

- analysera teorier, modeller och begrepp, samt tillämpa metoder och styrdokument i relation till omvårdnad, organisation, ledarskap, utveckling och lärande samt vetenskaplig metod.

- förklara verkningsmekanismer och biverkningar vid läkemedelsbehandlingar av olika sjukdomstillstånd samt kunna tillämpa läkemedelshantering.

- självständigt planera och utföra anpassade basala omvårdnadsåtgärder samt under handledning planera och utföra anpassade specifika omvårdnadsåtgärder

- särskilja olika sjukdomstillstånd samt förklara patofysiologi, diagnostik och behandling

- tillämpa hälsofrämjande metoder inom klinisk mikrobiologi och immunologi

- tillämpa informations- och kommunikationssystem

- värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategi för fortlöpande utveckling av sin kompetens

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

- omvårdnad som profession och akademiskt ämne

- teorier, modeller och begrepp relaterat till omvårdnad

- teorier, modeller och begrepp relaterat till bemötande, kommunikation, utveckling och lärande

- etiska, kulturella, genus- och jämlikhetsaspekter i omvårdnadsarbetet

- våld mot äldre

- vetenskapsteori och vetenskapsfilosofi

- vetenskaplig metodik och förbättringskunskap

- hälso- och sjukvårdens organisation, lagar, författningar och styrdokument

- evidensbaserad omvårdnad

- kvalitets- och säkerhetsaspekter i vården

- informations- och kommunikationssystem

- dokumentations- och vårdplaneringsmodeller

- basal och specifik omvårdnad vid ohälsa, inklusive hälsofrämjande åtgärder

- medicinsk teknik

- kliniskt status

- läkemedelshantering

- yrkesmässig handledning i omvårdnad

- samverkan i team

- ledarskap

MEDICINSK VETENSKAP

- farmakologi

- mikrobiologi

- klinisk kemi/fysiologi

- smärtfysiologi

- hjärtsvikt, hjärtinfarkt, KOL, cystisk fibros, cancer, diabetes, osteoporos, stroke, epilepsi, demenssjukdomar, Parkinsons sjukdom och infektionssjukdomar

- gerontologi

Undervisning

ARBETSFORMER

Föreläsningar, arbete i basgrupper, rollspel, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning. Klinisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska färdigheter. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.

Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor och student ska därefter tillsammans analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin