Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom folkhälsoarbete och öppen hälso- och sjukvård

10,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ415

Kod
3SJ415
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 19 februari 2014
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ges i termin 4 i sjuksköterskeprogrammet.

Av kursen är 6 hp teoretiska studier: 3 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 3 hp Medicinsk vetenskap.

Verksamhetsförlagda studier utgörs av 4,5 hp: 3 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 1,5 hp Medicinsk vetenskap.

Ämnena integreras.

Kursen syftar till att studenterna utvecklar sina kunskaper i omvårdnad och medicinsk vetenskap inom folkhälsoarbete och öppen hälso- och sjukvård samt ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.

Behörighetskrav

Godkända kurser från termin 1, godkänt resultat på minst 24 hp i termin 2, inklusive godkänd VFU, samt 15 hp från termin 3, inklusive godkänd VFU-placering (totalt 69 hp).

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

beskriva

- vårdkedja / samverkan mellan öppen hälso- och sjukvård, sluten vård och övriga samhällsorganisationer

- vårdnivåer inom hälso- och sjukvårdsorganisationen

- patientgrupper inom primärvård

förklara och planera för

- metoder och strategier för folkhälsoarbete

- sjuksköterskans roll i folkhälsoarbete

- motiverande samtalsmetod

- kvalitetsförbättring

- grundläggande epidemiologiska metoder och begrepp

- forskning inom vårdvetenskap och medicinsk vetenskap avseende folkhälsa

- levnadsvanor och livsvillkors samband med hälsa

- skillnader i folkhälsa

- hälso- och sjukvårdens ansvar vid våld i nära relation

Färdighet och förmåga

- utföra omvårdnadsåtgärder i samband med undersökningar och behandlingar

- identifiera hälsorisker samt delta i förebyggande och hälsofrämjande arbete

- informera, undervisa och ge stöd till patienter och närstående

- tillämpa hygieniska principer, rutiner och säkerhetsföreskrifter

- hantera läkemedel

- tillämpa motiverande samtalsmetod

- genomföra mindre kvalitetsförbättringsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomförd kurs ska studenten kunna

- utifrån ett helhetsperspektiv bedöma patienters behov av omvårdnad

- bedöma patienters resurser och förmåga till egenvård och följsamhet till behandling

- reflektera över och kritiskt granska tillämpning av olika omvårdnadsåtgärder

- reflektera över, kritiskt granska och värdera förebyggande och hälsofrämjande åtgärder

- reflektera över värdet av och kunskaper från epidemiologiska studier

- reflektera över patienters berättelser under samtal

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagda studier

- folkhälsomål, folkhälsostrategier, nationellt och regionalt

- hälsofrämjande arbete på samhälls-, grupp- och individnivå

- pandemi

- teorier som förklarar ojämlik hälsa inom folkhälsa och medicinsk forskning

- levnadsvanors betydelse för hälsan såsom alkohol och tobak, stress och fysisk aktivitet

- personlig kvalitetsförbättring

- organisation/samverkan mellan primärvård, kommunal hälso- och sjukvård och sluten vård

- telefonrådgivning

- våld mot kvinnor, hälso- och sjukvårdens ansvar vid våld i nära relationer

- bedömning, planering samt genomförande av omvårdnadsåtgärder för vårdtagare inom öppen hälso- och sjukvård

- hälsorisker och arbete med hälsofrämjande och förebyggande åtgärder

- bedömning av patientens resurser och förmåga till egenvård och livsstilsförändring

- undervisning och stöd såsom motiverande samtal till patient och anhörig i syfte att främja hälsa, följsamhet till behandling och rehabilitering

- information och undervisning till medarbetare

- hygieniska principer, rutiner och säkerhetsföreskrifter

- etiska och kulturella aspekter

- läkemedelshantering

MEDICINSK VETENSKAP

Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagda studier

- epidemiologiska metoder och begrepp

- primärvård i samverkan med kommunal vård och omsorg, sluten vård och övriga samhällsorganisationer

- olika patientgrupper inom primärvård

- organisation och samverkan mellan öppen och sluten vård

- hälsofrämjande metoder och strategier inom öppen hälso- och sjukvård

- vårdnivåer inom hälso- och sjukvårdsorganisationen

Undervisning

Studenten skall eftersöka, tillämpa och värdera evidensbaserad kunskap samt vid omvårdnads- och behandlingsåtgärder följa gällande lagar, författningar och förordningar.

ARBETSFORMER

Föreläsningar, arbete i basgrupper, rollspel, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning samt klinisk/praktisk färdighetsträning. Verksamhetsförlagda studier med organiserad handledning inom öppen hälso- och sjukvård.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk/praktisk färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Föreläsningar gällande motiverandesamtal, vetenskaplig metodik/epidemiologi.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare / examinator.

Under verksamhetsförlagda studier genomförs examinationer av kliniska/praktiska färdigheter och specifika teoretiska uppgifter samt av professionellt förhållningssätt, bemötande och samarbetsförmåga.

Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet skall betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov).

Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång.

Avbruten praktik i förtid

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.

Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.

Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin