Hälsa och förebyggande av ohälsa II

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ250

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ250
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G1F, Vårdvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 26 november 2014
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ges i termin 2 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt VFU.

Behörighetskrav

Behörig att registreras är den som följt termin 1 på sjuksköterskeprogrammet och har godkänd verksamhetsförlagd utbildning.

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

- analysera människans utveckling och hälsa ur ett livscykelperspektiv

- analysera teorier, modeller och begrepp, samt tillämpa metoder och styrdokument i relation till omvårdnad, organisation, ledarskap, utveckling och lärande samt vetenskaplig metod

- förklara verkningsmekanismer och biverkningar vid läkemedelsbehandlingar av olika sjukdomstillstånd samt kunna tillämpa läkemedelshantering

- självständigt planera och utföra anpassade basala omvårdnadsåtgärder samt under handledning planera och utföra anpassade specifika omvårdnadsåtgärder

- särskilja olika sjukdomstillstånd samt förklara patofysiologi, diagnostik och behandling

- tillämpa informations- och kommunikationsteknik

- tillämpa kunskaper i klinisk mikrobiologi och immunologi för att förhindra smittspridning och vårdrelaterade infektioner

- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper

- visa självkännedom och empatisk förmåga

- värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategi för fortlöpande utveckling av sin kompetens

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

- metaparadigm; människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar

- omvårdnad som profession och akademiskt ämne

- teorier, modeller och begrepp relaterat till omvårdnad

- etiska, kulturella, genus- och jämlikhetsaspekter i omvårdnadsarbetet

- teorier, modeller och begrepp relaterat till bemötande, kommunikation, utveckling och lärande

- våld mot äldre

- vetenskaplig metod 2 och förbättringskunskap

- vetenskapsteori och vetenskapsfilosofi

- hälso- och sjukvårdens organisation, lagar, författningar och styrdokument

- evidensbaserad vård, inklusive kvalitets- och säkerhetsaspekter i vården

- informations- och kommunikationsteknik

- basal och specifik omvårdnad vid ohälsa, inklusive hälsofrämjande åtgärder

- omvårdnadsprocessen, dokumentations- och vårdplaneringsmodeller

- kliniskt status 1

- läkemedelshantering 1

- medicinsk teknik 2

- ledarskap

- samverkan i team

- yrkesmässig handledning i omvårdnad

MEDICINSK VETENSKAP

- farmakologi

- gerontologi

- klinisk kemi/fysiologi

- mikrobiologi

- nutrition 2

- patofysiologi, diagnostik och behandling vid ohälso- och sjukdomstillstånd med fokus på folksjukdomar hos äldre

- smärtfysiologi

Undervisning

ARBETSFORMER

Föreläsningar, litteraturstudier, arbete i basgrupper, rollspel, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning. Klinisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska färdigheter. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.

Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

Student som ej blivit godkänd under VFU har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin