Psykologi I. Inlärningspsykologi, beteendeanalys, beteendemedicin
7,5 hp
Kursplan, Grundnivå, 2PS608
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 2PS608
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 april 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Allmänt
Ingår som kurs i Fysioterapeutprogrammet 180 hp.
Behörighetskrav
Antagen till Fysioterapeutprogrammet 180 hp.
Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- Definiera och beskriva centrala ämnesområden inom psykologin med relevans för fysioterapi samt återge väsentliga huvuddrag inom dessa.
- Redogöra för hur beteenden utvecklas och vidmakthålls i interaktion mellan individ och miljö.
- Beskriva och förklara det teoretiska synsätt som ligger till grund för beteendeanalys samt förstå tillämpningen av denna.
- Beskriva och redogöra för allmänna principer inom hälsopsykologi och beteendemedicin.
Innehåll
Att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och metoder avseende psykologi samt den empiri dessa vilar på. I kursen introduceras även beteendemedicin och specifika tillämpningar av inlärningspsykologi.
Kursen delas upp i fyra moment:
- Psykologin som vetenskap och ämnesområde. Innehållet är av introducerande karaktär och omfattar grundläggande områden inom psykologin t.ex. neuropsykologi, psykosocial utveckling och socialpsykologi. (1,5 hp)
- Inlärningspsykologi. Momentet behandlar grundläggande områden inom inlärningspsykologi t.ex. respondent och operant inlärning. (1,5 hp)
- Beteendeanalys. I momentet introduceras strategier och tekniker för att analysera beteenden, samt hur analysen används för beteendeförändring. (3 hp)
- Grundläggande beteendemedicin. Innehållet är av introducerande karaktär och omfattar centrala områden inom beteendemedicin t.ex. hälsopromotion, preventiva åtgärder samt relevanta teoretiska modeller. (1,5 hp)
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Godkänd på individuell skriftlig examination (1-3).
Aktivt deltagande i seminarium/gruppövning (3, 4).
Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfället inte kräver obligatorisk närvaro.