Estetiskt lärande i förskolan
15 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE028
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE028
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Utbildningsvetenskap GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 29 augusti 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet. Den kan också komma att ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Godkänt resultat om minst 15 hp från termin 1.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska utveckla insikt i estetiska lärprocesser och genom lärande i helheter utveckla didaktiska och metodiska färdigheter i relation till barns lärande och kommunikation, i och genom uttrycksformerna bild, drama samt musik.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva hur arbete med bild, drama samt musik kan förstärka barns lärande och utveckling i förskolan
- redogöra för och använda bildspråkliga uttrycksformer som verktyg för lärande och kommunikation
- redogöra för och använda pedagogiskt drama som verktyg för lärande och kommunikation
- redogöra för och använda musik, sång och rörelse som verktyg för lärande och kommunikation
- redogöra för och använda digitala uttrycksformer som verktyg för lärande och kommunikation
- redogöra för och motivera didaktiska och metodiska val inom estetiska uttrycksformer.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser.
Estetiskt lärande bild, 5 hp:
- Bilden som språk: bildspråkliga uttryck, bildens grammatik och bildanalys
- Berättande i och med bild
- Förskollärarens roll i estetisk kommunikation
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer
Estetiskt lärande drama, 5 hp:
- Drama, improvisation och gestaltning
- Pedagogiskt drama och barns sociala utveckling
- Förskollärarens roll i estetisk kommunikation
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer
Estetiskt lärande musik, 5 hp:
- Röst, spel och repertoar
- Musiken i lärande i förskolan
- Förskollärarens roll i estetisk kommunikation
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer
Undervisning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Examination sker i muntliga, skriftliga, visuella och gestaltande former.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012