Engelska för grundlärare, årskurs F-3

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5EN218

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5EN218
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 3 mars 2015
Ansvarig institution
Engelska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.

Behörighetskrav

15 hp, vari kursen Svenska I ingår, från termin 1 inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.

Mål

Utbildningen syftar till att ge både praktisk och teoretisk kompetens för lärare inom grundskolans tidigare år (F-3) samt insikter i ämnesdidaktik vad gäller t.ex. tal, skrift, läs- och hörförståelse. Efter avslutad kurs ska studenten kunna undervisa i engelska utifrån nationella styrdokument. Studenten ska ha vidareutvecklat och fördjupat sina färdigheter i användningen av engelska i tal och skrift, samt sin förmåga att praktiskt tillämpa grundläggande kunskaper om det engelska språket så att de känner sig säkrare i undervisningssituationen. Nedan följer målen för varje delkurs.

Delkurs 1. Språkkunskap (7,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • visa kunskap om de viktigaste områdena inom engelsk språkstruktur
  • tillämpa grammatiska regler i fri och styrd produktion
  • förklara grammatiska företeelser som kommer att ingå i den framtida undervisningssituationen
  • identifiera och analysera grammatiska strukturer som skiljer sig åt mellan engelska och svenska samt kunna använda dessa strukturer
  • förklara den grundläggande terminologi som kursen behandlar
  • demonstrera kunskap om engelskans uttal och intonationsmönster
  • konstruera uttalsövningar

Delkurs 2. Muntlig och skriftlig produktion (7,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • uttrycka sig i formellt och informellt tal på i huvudsak korrekt engelska
  • tillämpa olika presentationstekniker
  • organisera och leda diskussioner och kunna ge klara instruktioner
  • läsa högt och tydligt på engelska inför en grupp
  • uttrycka sig på engelska med ledighet såväl skriftligt som muntligt
  • självständigt revidera en skrivuppgift efter att ha inhämtat kritiska synpunkter

Innehåll

Kursen består av två delkurser. I båda delarna används läromedel för grundskolan och informationstekniska hjälpmedel som underlag för didaktiska uppgifter. Praktisk lexikonanvändning ingår.

Delkurs 1. Språkkunskap, 7,5 hp

Delkurs 1 inriktas på språkets konstruktion, dess grammatiska och fonetiska strukturer, men även ordkunskap och ordbildning ingår.

Grammatik: Studium av centrala delar av den engelska grammatiken, särskilt sådana konstruktioner som brukar vara svåra för svenska elever.

Uttal: Jämförelse av engelskans och svenskans uttal för att identifiera speciella svårigheter för svensktalande elever. Presentation av de viktigaste skillnaderna mellan brittisk och amerikansk engelska samt övningar i att läsa fonetisk skrift, att läsa högt och att konstruera enkla uttalsövningar för klassrummet.

Denna delkurs utgör en bas/grundläggande kunskaper för delkurs 2.

Delkurs 2. Muntlig och skriftlig produktion, 7,5 hp

I delkurs 2 tränas den muntliga och skriftliga kommunikationsförmågan genom obligatoriska muntliga och skriftliga redovisningsuppgifter. Den muntliga delen inleds med ett seminarium med presentationsteknik, vari ingår instruktioner om audio-visuella hjälpmedel. I de muntliga uppgifterna ingår att ge korta presentationer i bland annat ämnesdidaktiska ämnen med efterföljande diskussioner som organiseras och leds av studenten. De skriftliga uppgifterna består av hemuppgifter på både akademisk engelska och mer informell engelsk prosa. Stort utrymme ges åt skrivprocessens olika faser.

Undervisning

Föreläsningar och/eller gruppundervisning.

Examination

Examination i de båda delkurserna sker både muntligt och skriftligt genom fortlöpande bedömning samt genom skriftligt slutprov. Som betyg används i bägge delkurserna något av uttrycken underkänd, godkänd och väl godkänd.

För erhållande av slutbetyget väl godkänd på hela kursen gäller att studenten skall ha uppnått resultatet väl godkänd på en av delkurserna.

Övriga föreskrifter

Närvaro är obligatorisk vid gruppundervisningen i bägge delkurser.

Kursen får ej medtas i examen om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första.

Fem år eller äldre resultat på delkurser gäller normalt ej om planen för delkursen ändrats.

Om planen eller kurslitteraturen för en delkurs ändras äger studenten rätt att prövas enligt den ursprungliga planen och kurslitteraturen vid tre provtillfällen under följande tre terminer. Därefter upphör denna rätt normalt. I övrigt gäller inga begränsningar för antalet provtillfällen.

En student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran rätt att få en annan examinator utsedd.

Övergångsbestämmelser

För övergångsbestämmelser vid ändringar i kursplaner var god kontakta studievägledaren.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin