Speldesign i praktiken

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD058

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD058
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 29 oktober 2014
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår både i huvudområdet speldesign och i biområdet Liberal Arts; kursen har således en "dubbel" klassificering. Övriga kurser inom huvudområdet speldesign som också är klassificerade inom biområdet Liberal Arts är Speldesign i praktiken (15 hp), Interaktivt berättande (7,5 hp), Etik i nya medier (7,5 hp) och Karaktärsdesign och representation (7,5 hp).

Behörighetskrav

30 högskolepoäng

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redovisa grundläggande kunskap och förmåga när det gäller att beskriva och tillämpa teori och metodik för speldesign,
  • redovisa grundläggande kunskap och förmåga när det gäller att tillämpa metoder för gamification,
  • analysera och på ett reflekterande sätt redogöra för olika områdens och situationers ludologiska (?) egenskaper (möjligheter),
  • designa en interaktiv upplevelse baserad på ett självvalt ämne,
  • redovisa grundläggande kännedom om och på ett reflekterande sätt diskutera entreprenörskapets betydelse för individ, organisation och samhälle, samt
  • redovisa förmåga att inom utsatt tid formulera en plan för lanseringen av ett spelprojekt.

Innehåll

Både spelmarknad och spelindustri är stadda i ständig förändring där bl.a. frågor om produktion, finansiering och vinst intar en central plats. Kursen speldesign i praktiken, bygger på en samverkan mellan speldesign, företagsekonomi och juridik, behandlar dels frågor kring själva spelskapandet, dels frågor som har med spelet som affärsprojekt att göra.

Kursen inleds med en definition av spel som studieområde och uttrycksmedel. Därefter studeras, både på ett teoretiskt och ett praktiskt sätt, hur spelsystem kan tillämpas på områden som normalt ligger utanför ett spels fokusområden. I kursen ingår också att utveckla en prototyp för ett spel som prövas av en testpublik, att identifiera en marknad för spelet och att lansera ett nytt affärsprojekt. I detta arbete uppmuntras studenterna att inhämta exempel från sin närmiljö.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar samt seminarier och workshops som förutsätter aktiv studentmedverkan.

Examination

Examinationen sker genom inlämningsuppgifter, muntliga presentationer och en avslutande reflekterande PM. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder vidtas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

Övergångsbestämmelser

Kursen ingår både i huvudområdet speldesign och i biområdet Liberal Arts

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin