Datoranalys av språk och tal. Datorstöd i språklig rehabilitering och testning
Kursplan, Grundnivå, 5LN330
- Kod
- 5LN330
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 18 december 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen avser studier inom termin 7 på Logopedprogrammet.
Behörighetskrav
Kursen ingår som obligatorisk kurs i Logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på klar progression, varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Godkända kurser: Lingvistik II 7,5 hp, Fonetik II 7,5 hp.
Mål
Kursen syftar till att ge kunskaper om datorbaserade verktyg för analys av språk och tal, med fokus på hur lingvistiska data samlas in och görs sökbara samt de huvudsakliga analysmetoder som tillämpas på uttalsdata. Kursen syftar även till att ge studenterna en orientering om de olika analysmetodernas potential inom språklig rehabilitering och testning.
Efter avslutad kurs skall studenten för att få betyget Godkänd minst kunna:
- redogöra översiktligt för de inom kursen aktuella datorbaserade metoder som används för analys av språk och tal;
- tillämpa de aktuella metoderna i analys av språkliga data;
- redogöra för den problematik som föreligger i tillämpningen av fonetiska analysmetoder i kliniska sammanhang;
- reflektera och hypotisera över tillämpningar av datorbaserade analyser inom språklig rehabilitering och testning.
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper och färdigheter om datorbaserade metoder för analys av språk och tal. Inom kursen får studenterna kunskaper och färdigheter i hur lingvistiska data samlas in och förbereds för att bli sök- och bearbetningsbara, samt de huvudsakliga metoder som används i analys av, t.ex., talets prosodi, talrörets resonanser och röstens egenskaper. Problematiken runt tillämpningen av fonetiska analyser i kliniska sammanhang diskuteras och potentiella tillämpningsområden identifieras.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan i examen medtagen kurs.