VFU 1, utbildningsvetenskaplig kärna, grundlärare Fk-3

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE122

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE122
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 27 februari 2015
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 b/6 b)

Mål

Syftet med den verksamhetsförlagda kursen som är relaterad till kärnkursen i ”Lärande och utveckling” är att studenten ska få insyn i och kunskap om förutsättningar och villkor för elevers utveckling och lärande. Kursen syftar även till att studenten ska tillägna sig, tillämpa och integrera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter. Kursen syftar även till att stödja studentens utveckling mot ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt till undervisning och lärande.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • kommunicera (etablera kontakt och dialog) med barn/elever samt visa engagemang för deras olika villkor och behov
  • delta i att planera och organisera aktiviteter/undervisning med utgångspunkt i aktuella styrdokument
  • redogöra för centrala faktorer för utveckling och lärande
  • använda digitala lärresurser i planering och undervisningsmoment
  • delta i att leda aktiviteter/undervisning
  • redogöra för den aktuella gruppens förutsättningar utifrån ett mångfalds- och jämlikhetsperspektiv
  • visa förmåga till självreflektion kring det egna lärandet och yrkesutvecklingen
  • visa god förmåga till dialog med kollegor.

Innehåll

  • Planering och genomförande av undervisningsmoment i åk Fk-3
  • Barn och elevers förutsättningar och villkor för utveckling och lärande
  • Kommunikationens betydelse i samverkan med barn, elever och vuxna
  • Ta del av lokala lärarutbildarens användning av digitala lärresurser och digital administration i lärararbetet

Undervisning

Kursen genomförs i form av auskultationer och undervisning i elevgrupp under handledning av lokal lärarutbildare (LLU), deltagande i övrigt lärararbete, självstudier, dokumentation och seminarier.

Examination

Examination på kursen sker genom att den studerande examineras av universitetets lärarutbildare i relation till kursens mål. Samråd ska ske med ansvarig lokal lärarutbildare. Bedömning sker även av den studerandes dokumentation/redovisningar av den verksamhetsförlagda utbildningen kursen.

Underlag för examination av VFU ska utgöras av

  • skriftligt bedömningsunderlag från LLU
  • studentens dokumentation
  • uppgifter under kursen.

Samtliga delmoment ska vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd. Kursen kräver obligatorisk närvaro.

Övriga föreskrifter

Underkänd verksamhetsförlagd utbildning

Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning erbjuds möjlighet till förnyad examination vid ett tillfälle. Blir studenten även denna gång underkänd finns möjlighet att ansöka hos Fakultetetsnämnden för utbildningsvetenskaper om ytterligare ett examinationstillfälle. Ansökan ska göras på särskild blankett.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin