Logopedens yrkesroll

21 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG114

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG114
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 10 juni 2015
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Till första terminens delkurs ska studenten vara antagen till logopedprogrammet. För tillträde till högre termin får studenten ha högst 15 hp i rest från föregående terminer inom logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Kursen pågår under logopedprogrammets alla terminer, varje termin utgör en delkurs. Delkurserna heter LY1-LY8 (Logopedens Yrkesroll). När en delkurs har avslutats får godkänd student delkursens poäng registrerad. Kursen som helhet avslutas termin åtta.

Kursen innehåller huvudsakligen sju ämnesområden. Dessa ämnesområden återkommer många gånger under kursen för att främja progression och stimulera lärande. Under rubriken ”övriga föreskrifter” (längst ner i kursplanen) finns en beskrivning av varje ämnesområde. I tabellen visas i vilka delkurser som de sju ämnesområdena tas upp.

  1. Samtalsmetodik (4 hp)
  2. Kliniska seminarier och auskultationer (4 hp)
  3. Internationell logopedi (4 hp)
  4. Juridik och etik (3 hp)
  5. Barnobservationer (2 hp)
  6. Introduktion till logopedyrket (2 hp)
  7. Vetenskaplig introduktion och bibliotekskunskap (2 hp)

Delkurs/ Högskole- Ämnesområdenas terminsfördelning

termin poäng 1 2 3 4 5 6 7

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

LY 1 3,0 X X X X

LY 2 1,5 X X X

LY 3 1,5 X X X X X

LY 4 3,0 X X X X

LY 5 1,5 X X X

LY 6 3,0 X X X X X

LY 7 3,0 X X X X X

LY 8 4,5 X X X X

Efter kursen ska studenterna:

LY 1, 3 hp

  • ha kännedom om logopedin som professionsämne och akademiskt ämne samt dess koppling till neurovetenskap.
  • visa förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera i grupp.
  • känna till vad som definierar och skiljer kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik.
  • kunna redogöra för grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och vetenskapsmetodik.
  • ha viss kännedom om bibliotekets service och vetenskaplig litteratursökning.
  • ha en grundläggande förståelse för sekretesslagens intentioner.

LY 2, 1,5 hp

  • kunna identifiera logopedi som professionsämne.
  • kunna redogöra för hur individens kommunikationsförmåga är en integrerad del av individens personlighet och sociala situation samt sväljförmågans betydelse för individens autonomi och delaktighet.
  • reflektera över sina egna känslor och attityder inför kommunikationssvårigheter.
  • ha kännedom om faktorer som främjar respektive hämmar god kommunikation.
  • ha kännedom om aktivt lyssnande.
  • ha provat grundläggande samtalstekniker i fiktiva samtal mellan logoped och patient/klient/anhörig/kollega.
  • visa förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera i grupp.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 1 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

LY 3, 1,5 hp

  • ha kännedom om publiceringsprocessen och olika typer av vetenskapliga artiklar.
  • ha kännedom om vad ett professionellt förhållningssätt innebär, bland annat utifrån diskrimineringsgrunderna.
  • visa förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera i grupp.
  • ha översiktlig förståelse för utmaningar inom internationell hälsa utifrån globala miljöförändringar.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 1,5 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

LY 4, 3 hp

  • kunna reflektera utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt.
  • visa förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera i grupp.
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information.
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.
  • kunna använda olika forskningsdatabaser från logopedins tvärvetenskapliga ämnesområde samt kunna referera enligt APA (The American Psychological Association).
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 2 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

LY 5, 1,5 hp

  • kunna reflektera kring ett professionellt förhållningssätt, både utifrån etiska och juridiska aspekter.
  • kunna redogöra för huvuddragen inom den lagstiftning som reglerar hälso- och sjukvården, inklusive socialtjänsten samt kunna applicera lagarna i kliniska case.
  • visa god förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera i grupp.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 2,5 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

LY 6, 3 hp

  • kunna reflektera över egna värderingar, attityder, diskrimineringsgrunderna och beteenden i samspel med andra.
  • kunna redogöra för faktorer som främjar respektive hämmar god kommunikation.
  • känna till grundläggande begrepp inom motiverande samtal.
  • kunna tillämpa grundläggande samtalstekniker (aktivt lyssnande) i fiktiva samtal mellan logoped och patient/klient/anhörig/kollega.
  • med ett professionellt förhållningssätt kunna stödja patienter och deras närstående i kris och vid olika sjukdomstillstånd.
  • visa god förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera i grupp.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 3 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

LY 7, 3 hp

  • kunna reflektera i grupp över egna och andras värderingar och attityder samt att medvetandegöra sitt eget beteende och reaktionsmönster.
  • kunna arbeta utifrån yrkesetiska riktlinjer och principer ur ett likabehandlingsperspektiv.
  • kunna tillämpa det regelverk som styr logopedens yrkesutövning.
  • ha förståelse för samspelet mellan etik och juridik.
  • kunna initiera, planera och avgränsa ett självständigt arbete.
  • ha kännedom om ACT-metoden (Acceptance and Commitment Training) som strategi för exempelvis förändringsarbete och prevention av stress.
  • visa god förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera och argumentera i grupp.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 3,5 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

LY 8, 4,5 hp

  • visa kunskap om internationella aspekter inom logopedi.
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information.
  • ha kännedom om livräddning samt ökad handlingsberedskap för att våga ingripa vid en olyckshändelse.
  • reflektera kring yrkesrollen i ett multidisciplinärt team.
  • visa god förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera och argumentera i grupp.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 4 års ålder inom språk, tal och oralmotorik samt kring barn med läpp-, käk- och gommissbildning.

Innehåll

LY 1, 3 hp

  • Introduktion till logopedyrket med föreläsningar och diskussioner kring olika logopediska fält och neurovetenskap. Studenten beskriver skriftligt och diskuterar muntligt logopedyrket utifrån auskultationer, intervjuer med yrkesverksamma logopeder, case och film.
  • Under delkursen ges även en introduktion till sekretessbestämmelserna, bibliotekskunskap, studieteknik samt skriftlig och muntlig framställning.
  • Halva kursen ägnas åt vetenskapsteori, till exempel vad som skiljer kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik, samt olika vetenskapliga basbegrepp. Vetenskapsteorin samläses delvis med fysioterapeutstudenter med gemensamma föreläsningar och/eller seminarier.

LY 2, 1,5 hp

  • Introduktionen till logopedyrket fortsätter, denna termin utifrån patient- och anhörigperspektiv för att belysa hur det är att leva med olika logopediska diagnoser.
  • Inom samtalsmetodik diskuterar och övar studenten det professionella samtalet. Kursmomentet behandlar samspel, kommunikation och lärande utifrån ett psykologiskt perspektiv. Studenten utvecklar sin självkännedom och medvetenhet om egna värderingar och attityder i samspel med andra.
  • Studenterna följer barns utveckling under åldrarna 0,5-4 år genom att varje termin observera barn utifrån olika teman inom kommunikation, språk, tal, oralmotorik och ätande (observationen vid 0,5 år utförs inom kursen utvecklingspsykologi). Barnen filmas vid hembesök varefter materialet redigeras, analyseras och sedan diskuteras i seminarieform. Till diskussionerna inbjuds även andra professioner till exempel lingvist och fysioterapeut för att få många infallsvinklar på ett barns typiska utveckling. Genom att följa årskursens alla observationsbarn under fyra år får studenten kunskap om variationen bland typiskt utvecklade barn och den gedigna referensramen är viktig för yrkeskunnandet. Under denna termin genomförs en barnobservation vid 1 års ålder.

LY 3, 1,5 hp

  • Bibliotekskunskapen fortsätter med föreläsningar och praktiska övningar kring den vetenskapliga publiceringsprocessen och olika typer av vetenskaplig litteratur.
  • I diskussioner och övningar får studenten reflektera över ett professionellt förhållningssätt, bland annat utifrån diskriminerings­grunderna.
  • Ett interprofessionellt lärande kring patient- och anhörigbemötande genomförs tillsammans med studenter som läser till sjuksköterskor, fysioterapeuter, läkare respektive biomedicinska analytiker.
  • Dessutom ingår hållbar utveckling inom hälso- och sjukvård, ett studiebesök vid medicinhistoriska museet och en röstinspelning av den egna rösten.
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 1,5 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

LY 4, 3 hp

  • Kliniska seminarier anordnas både före och efter kursen ” klinisk logopedi vid tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar”. Inför den kliniska kursen övar studenten praktiska moment såsom journalskrivning och att prova testmaterial, efter den kliniska kursen diskuterar och reflekterar studenterna kring sina kliniska erfarenheter, bland annat utifrån klinikloggen. Klinikloggen innebär ett reflekterande skrivande i ett digitalt diskussionsforum.
  • Delkursen innehåller en introduktionsföreläsning inom etik med efterföljande casediskussion utifrån olika etiska och kliniskt verklighetsanknutna dilemman.
  • Studenten övar praktisk artikelsökning i olika databaser såsom PubMed, SpeechBITE, LLBA, PsycINFO, Google Scholar och ERIC. Vidare diskuteras källvärdering, referenshantering liksom referenssystemet APA.
  • Ett interprofessionellt lärande tillsammans med speciallärarstudenter planeras kring läs- och skrivsvårigheter.
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 2 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

LY 5, 1,5 hp

  • Efter att kursen ” klinisk logopedi vid röststörningar och stamning” är klar har studenterna ett avslutande kliniskt seminarium där de diskuterar och reflekterar kring sina kliniska erfarenheter, bland annat utifrån klinikloggen.
  • Alla relevanta lagar inom hälso- och sjukvårdsområdet inklusive socialtjänsten behandlas. Kursmomentet tar bland annat upp hälso- och sjukvårdspersonalens förpliktelser, patientens ställning, sekretess och uppgiftsskyldighet, informationsutbyte mellan olika vårdgivare, kvalitetssäkring och ansvarsförhållanden i vården.
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 2,5 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

LY 6, 3 hp

  • Efter att kursen ” klinisk logopedi vid medfödda svälj- och kommunikationsstörningar” är klar har studenterna ett avslutande kliniskt seminarium där de diskuterar och reflekterar kring sina kliniska erfarenheter, bland annat utifrån klinikloggen.
  • Halva kursen utgör samtalsmetodik. Studenten övar upprepade gånger svåra samtal och krisstöd utifrån olika scenarier som videoinspelas och analyseras. Syftet är att kunna skapa tillit och att leda samtal samt att kunna anpassa sin kommunikation till olika situationer och behov.
  • Ett interprofessionellt lärande är under planering med samarbete kring diskrimineringsgrunderna
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 3 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

LY 7, 3 hp

  • Efter att kursen ” klinisk logopedi vid förvärvade svälj- och kommunikationsstörningar” är klar har studenterna ett avslutande kliniskt seminarium där de diskuterar och reflekterar kring sina kliniska erfarenheter.
  • I kursen ingår föreläsningar och grupphandledning med psykoterapeut. Föreläsningar ger studenten kännedom om ACT (Acceptance and Commitment Training) som är ett psykologiskt förhållningssätt som kombinerar en inlärningsteoretisk syn på det språkliga tänkandet och beteendepsykologi. Under grupphandledningen reflekterar studenterna kring sina personliga erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen. Genom att diskutera alternativa handlingar och deras konsekvenser tränas studenterna att se olika perspektiv och ett kritiskt förhållningssätt.
  • Utifrån studenternas egna fallbeskrivningar diskuteras normer och etik utifrån en aktörsanalys. Etikdiskussionen fördjupar sig även kring dilemman vid prioriteringar inom vården och rätten till lika god vård.
  • Studenterna planerar ett tematiskt PM inom ”internationell logopedi” som sedan skrivs under termin 8. Det kan vara en teoretisk jämförelse mellan olika länders synsätt och villkor inom det logopediska fältet eller det kan handla om erfarenheterna från att arrangera en videokonferens, studiebesök, intervjuer eller en kortare kurs utomlands. Seminarier anordnas tillsammans med logopeder med internationell erfarenhet.
  • Relevanta lagar inom hälso- och sjukvård repeteras och examineras.
  • Inom samtalsmetodik är ett interprofessionellt lärande under planering mellan logoped- och psykologstudenter med en dag vardera på termin 7 och 8.
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 3,5 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

LY 8, 4,5 hp

  • Ett tematiskt PM skrivs inom ”internationell logopedi” (fortsättning från termin 7).
  • Studenterna övar första hjälpen vid olyckshändelser och akuta sjukdomsfall som till exempel medvetslöshet, hjärt- lungräddning hos vuxna och barn, luftvägsstopp, cirkulationssvikt, stora blödningar och de vanligaste folksjukdomarna.
  • En auskultationsdag vid akademiska sjukhusets specialistteam för läpp-, käk- och gommissbildning.
  • Vid ett interprofessionellt lärande tillsammans med dietiststudenter diskuteras case kring sväljsvårigheter och matkonsistenser.
  • Inom samtalsmetodik är ett interprofessionellt lärande under planering mellan logoped- och psykologstudenter med en dag vardera på termin 7 och 8.
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 4 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, övningar, diskussionsseminarier samt barnobservationer i hemmiljö. Inom kursen förekommer såväl enskilda som par- och gruppuppgifter. Viss undervisning kan komma att ske på engelska.

Examination

Kursen går under alla terminer. Varje termin utgör en egen delkurs med en tillhörande provkod så att studenten successivt examineras. För godkänd delkurs krävs:

  • närvaro vid alla obligatoriska moment
  • minst 80% närvaro vid övriga undervisningsmoment
  • aktivt deltagande i gruppövningar och seminarier
  • godkända skriftliga- och muntliga uppgifter
  • godkänt resultat på skriftliga prov och andra examinerande uppgifter

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas i muntlig och/eller skriftlig form kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

  • godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment
  • godkänd tentamen

Studenten som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle. Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Övriga föreskrifter

KURSENS SJU ÄMNESOMRÅDEN

Samtalsmetodik, 4 hp: Inom samtalsmetodik diskuterar och övar studenten det professionella samtalet. Kursen behandlar samspel, kommunikation och lärande utifrån ett psykologiskt perspektiv. Studenten utvecklar sin självkännedom och medvetenhet om egna värderingar och attityder för att förstå sitt eget beteende i samspel med andra inför arbetslivet. Studenten lär sig hur de under sin yrkesutövning skapar tillit och leder samtal samt hur man anpassar sin kommunikation till olika situationer och behov.

Kursämnet innehåller övervägande praktiskt tillämpade övningar, bland annat görs flera videoinspelningar och analyser av samtal utifrån case. Under de senare terminerna fokuseras på svåra samtal såsom till exempel vid sjukdom och dödsfall och hur man kan vara ett krisstöd. Kursämnet avslutas med att ta avstamp i ett interprofessionellt lärande mellan logoped- och psykologistudenter.

Även föreläsningar och grupphandledning med psykoterapeut ingår. Föreläsningarna ger studenterna kännedom om ACT som är ett psykologiskt förhållningssätt som kombinerar en inlärningsteoretisk syn på det språkliga tänkandet och KBT/beteendepsykologi. Under grupphandledningen reflekterar studenterna kring sina personliga erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen. Genom att diskutera alternativa handlingar och deras konsekvenser tränas studenterna att se olika perspektiv till ett kritiskt förhållningssätt.

Kliniska seminarier och auskultationer, 4 hp: I kursämnet ingår två auskultationer på termin 1 och 8 samt kliniska seminarier inför och/eller efter varje klinisk kurs. Seminarierna inför de kliniska kurserna behandlar bland annat praktiska moment som genomförande och bedömning av tester samt journalskrivning. Under avslutningsseminarierna diskuterar och reflekterar studenten kring sina kliniska erfarenheter utifrån en helhetssyn på människan och utifrån både sin teoretiska och praktiska kunskap. Under termin 4, 5 och 6 skriver studenten en reflekterande kliniklogg i ett digitalt diskussionsforum som också används som utgångsmaterial vid de kliniska seminarierna.

Vidare övar studenterna under en heldag första hjälpen vid olyckshändelser och akuta sjukdomsfall som till exempel medvetslöshet, hjärt- lungräddning hos vuxna och barn, luftvägsstopp, cirkulationssvikt, stora blödningar och de vanligaste folksjukdomarna.

Inom kursämnet ingår några tillfällen med interprofessionellt lärande (IPL) tillsammans med andra studentgrupper för att utveckla och träna sin förmåga att samverka med andra yrkesgrupper. Det gäller patient- och anhörigbemötande med studenter från flera vårdutbildningar, läs- och skrivsvårigheter med speciallärare och sväljstörningar och matkonsistenser med dietister. Målet med IPL är att studenten ska utveckla förståelse och kunskap för varandras yrken, och i och med det bli mer medvetna om sitt eget och andras kompetensområden och därmed kunna samverka interprofessionellt för vårdtagarnas bästa. De interprofessionella momenten utmärks av att lärare från de olika utbildningarna arbetar tillsammans mot gemensamma målsättningar. IPL förekommer även inom kursämnet samtalsmetodik tillsammans med psykologistudenter.

Internationell logopedi, 4 hp: Kursämnets övergripande syfte är att ge studenterna kännedom om logopedins villkor utanför Sveriges gränser och att sätta sina egna logopediska kunskaper i en internationell kontext. Att få perspektiv på behandlingsmetoder, diagnoser och synsätt. Seminarier hålls där det personliga mötet med logopeder med internationell erfarenhet är det centrala. Studenten skriver ett tematiskt PM inom ett valbart ämne. Det kan vara en teoretisk jämförelse mellan olika länders synsätt och villkor inom det logopediska fältet eller det kan handla om erfarenheterna från en studentarrangerad videokonferens, studiebesök, intervjuer eller kortare kurs utomlands. Deltagande vid internationella konferenser i Uppsala ingår även när sådana tillfällen ges.

Översiktligt diskuteras även internationell hälsa och utmaningarna från de globala miljöförändringarna.

Juridik och etik, 3 hp: kursämnet behandlar alla relevanta lagar inom hälso- och sjukvårdsområdet inklusive socialtjänstens verksamhet. Bland annat behandlas hälso- och sjukvårdspersonalens förpliktelser, patientens ställning, sekretess och uppgiftsskyldighet, informationsutbyte mellan olika vårdgivare, kvalitetssäkring och ansvarsförhållanden i vården. Vidare diskuteras FN:s barnkonvention och de mänskliga rättigheterna. Kursmomentet examineras både med gruppredovisning och skriftlig examination.

Etiska aspekter kompletterar juridiken eftersom alla lagar liksom all kunskap vilar på värderingar. Etik speglar perspektiv och normer som är viktiga att ta hänsyn till inom vården. Att arbeta för det goda och för att människor ska få det bättre innefattar etiska dimensioner.

Barnobservationer, 2 hp: studenterna följer barns utveckling under åldrarna 0,5-4 år genom att varje termin observera barn utifrån olika teman inom kommunikation, språk, tal och oralmotorik (barnobservationen vid 0,5 år görs inom kursen ”utvecklingspsykologi”). Barnen filmas vid hembesök varefter materialet redigeras, analyseras och diskuteras. Till diskussionerna inbjuds även andra professioner som till exempel lingvist och fysioterapeut för att få många infallsvinklar på ett barns typiska utveckling. Genom att följa årskursens alla observationsbarn under fyra år får studenterna kunskap om variationen bland typiskt utvecklade barn. Den gedigna referensramen är viktig för yrkeskunnandet.

Introduktion till logopedyrket, 2 hp: Studenten beskriver skriftligt och diskuterar muntligt logopedyrket utifrån auskultationer, egna intervjuer med yrkesverksamma logopeder, litteratur, case och film. Kursämnet ger insyn i logopedyrkets arbetsmetoder, villkor och olika logopediska diagnoser. Kursen ger även inblick i hur det är att leva med kommunikationsstörningar och studenterna ges tillfälle att reflektera kring egna känslor och attityder inför kommunikationssvårigheter. En introduktion i neurovetenskap visar översiktligt hur logopedi hör samman med neurovetenskap, neurolingvistik och neuropsykologi. Introduktionen till logopedyrket utgör studenternas första fas till att utveckla en professionell identitet.

Vetenskaplig introduktion och bibliotekskunskap, 2 hp: kursämnet ger grundkunskaper inom forsknings- och analysmetoder med kvantitativ respektive kvalitativ ansats. Vetenskapliga artiklar och vetenskapliga begrepp granskas och diskutera. Dessa moment har tillhörande föreläsningar och varsitt diskussionsseminarium. Kunskaperna examineras även skriftligen.

En introduktion av biblioteket och en övning i litteratursökning ges redan första terminen. Under senare terminer ges teoretisk och praktisk kunskap om den vetenskapliga publiceringsprocessen och olika typer av vetenskapliga artiklar diskuteras. Vidare övar studenterna litteratursökning i flera olika relevanta forskningsdatabaser från logopedins tvärvetenskapliga fält. Studenten stimuleras till ett kritiskt förhållningssätt till informationsmaterial utifrån föreläsningar om källvärdering och tillämpade övningar. Studenten lär sig även referenssystemet APA och att använda referenshanteringsprogram.

Ytterligare kursmoment: Förutom ovan beskrivna kursmoment gör studenterna på termin tre ett besök vid medicinhistoriska museet och en röstinspelning av den egna rösten.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin