Språk i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE025
- Kod
- 4PE025
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 3 november 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet. Kursen kan också komma att ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Godkänt resultat om minst 15 hp från termin 1.
Mål
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper om och perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling för kommunikation och lärande. Studenten ska kunna använda centrala begrepp för att beskriva såväl språkutveckling som förskolans roll för att skapa förutsättningar för barns språkutveckling, kommunikation och delaktighet. Kursen syftar också till att studenterna ska få grundläggande kunskaper om barnlitteratur för förskolebarn ur ett historiskt och didaktiskt perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- muntligt och skriftligt, med ett vetenskapligt förhållningssätt, använda grundläggande begrepp om barns tidiga talspråksutveckling samt diskutera dessa ur ett didaktiskt perspektiv i relation till styrdokumenten
- muntligt och skriftligt, med ett vetenskapligt förhållningssätt, använda grundläggande begrepp om barns tidiga läs- och skrivutveckling samt diskutera dessa ur ett didaktiskt perspektiv i relation till styrdokumenten
- beskriva hur barns verbala uttrycksformer kan samspela med olika estetiska uttrycksformer för kommunikation i lek och lärande
- beskriva språklig, social och kulturell variation i barngrupper i relation till förutsättningar för kommunikation och lärande i hem och förskola
- beskriva och välja litteratur för barn och kunna redogöra för hur olika skönlitterära uttrycksformer stimulerar identitetsskapande och språkutveckling
- förbereda och utföra högläsning och olika former av berättande
- skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet på korrekt språklig form.
Innehåll
Kursen består av två delar:
Del 1: Barns språkutveckling och kommunikation 10 hp:
- Teorier om barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling
- Kulturella och didaktiska perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling
- Samtalets betydelse för barns språkutveckling
- Flerspråkig variation i förskolan i förhållande till tal- läs- och skrivutveckling
- Lekens betydelse för språkutveckling
- Populärkultur och olika mediers betydelse för barns språkutveckling
Del 2: Barnlitteratur i förskolan 5 hp:
- Barnlitteraturens historia
- Läsning och berättande för barn
- Urval och användning av barnlitteratur ur olika perspektiv
- Litteratursamtal med barn
Undervisning
Föreläsningar och seminarier
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011