Värdighet och välbefinnande i åldrandet och i livets slutskede

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV346

Kod
3FV346
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 december 2015
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.

Mål

Efter kursens slut skall studenten kunna:

  1. Med utgångspunkt från centrala etiska begrepp och principer, självständigt beskriva och reflektera över omvårdnad av äldre personer i olika livssituationer, inkluderat livets slutskede, relaterat till den äldre personens unika behov och upplevelser
  2. Reflektera över och tillämpa ett etiskt förhållningssätt i etiskt svåra situationer i vård av äldre
  3. Reflektera över och tillämpa kunskap om hur ett värdegrundsarbete bland personal kan genomföras i vård av äldre
  4. Reflektera över och tillämpa kunskap om hur den palliativa vårdfilosofin kan tillämpas tillsammans med ett etiskt förhållningssätt inom omvårdnad av äldre personer i livets slutskede
  5. Tillämpa observation som strukturerad datainsamlingsmetod och reflektera över dess tillämpning inom vetenskapliga studier av omvårdnad bland äldre
  6. Reflektera över forskningsetiska frågeställningar vid vetenskapliga studier av omvårdnad bland äldre personer och praktiskt tillämpa forskningsetiska principer
  7. Identifiera behov av ytterligare kunskap för att fortlöpande kunna utveckla sin kompetens

Innehåll

  • Centrala etiska begrepp/etiska överväganden
  • Värdegrundsarbete
  • Etiska överväganden i vård av äldre personer i livets slutskede
  • Etiska överväganden inom tillämpning av välfärdsteknologi
  • Etiska överväganden i förhållande till demenssjukdom och multisjukdom
  • Fysiska begränsningar
  • Forskningsetik
  • Observationsmetodik
  • Vetenskaplig dokumentation

Undervisning

Den pedagogiska grundsynen baseras på att studenten har kunskap och erfarenhet med sig. Studenten förutsätts vara aktiv och delaktig i sin utbildning och ansvarig för sin egen inlärningsprocess. Strävan är att studenten utvecklar en förmåga att analysera, förklara och värdera samband mellan begrepp och fenomen som studeras och kan visa att de kan tillämpa sin kunskap. Lärandet stimuleras av egen aktivitet, i utbyte och interaktion med andra samt med anknytning till studentens egen kunskap och tidigare erfarenhet. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och riktade studieuppgifter anpassade till verksamhetsanknuten utbildning.

Examination

Mål 1-3 samt 7. Individuell skriftlig tentamen i form av en litteratursammanställning. Tentamen består av att granska och värdera centrala etiska begrepp i vetenskaplig litteratur och redogöra för dess tillämpning i förhållande till värdegrundsarbete i vård av äldre, omvårdnad av personer med demens och multisjukdom, samt vid användning av välfärdsteknologi.

Mål 1, 4 samt 7. Individuell skriftlig tentamen i form av en litteratursammanställning. Tentamen består av att granska och värdera centrala etiska begrepp i vetenskaplig litteratur och redogöra för dess tillämpning i förhållande till tillämpning av den palliativa vårdfilosofin i vård av äldre i livets slutskede.

Mål 1,3,4,5 och 6. Grupptentamen i form av verksamhetsanknuten inlärningsuppgift som följs upp i ett seminarium. Tentamen består av tillämpning av och etisk reflektion över observationer av personals kommunikation om äldre i praktisk vårdverksamhet.

För godkänd kurs krävs att kursens alla delar är genomgångna och godkända. För betyget väl godkänd krävs väl godkänt betyg i båda individuella tentamen.

Efter ordinarie examinationstillfälle har studenten rätt till omexamination vid högst 4 tillfällen.

Om särskilda skäl föreligger kan ytterligare omexamination ges.

Med särskilda skäl avses som anges i föreskrifter från Högskoleverket, HSVFS 1999:1.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.

Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

För kurser med verksamhetsförlagd utbildning gäller följande: student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/981). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin