Barnhälsovård och elevhälsa, barn- och ungdomspsykiatrisk vård och omvårdnad
Kursplan, Avancerad nivå, 3PE139
- Kod
- 3PE139
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 december 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar och utgörs av 7,5 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 6 hp inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning. Den teoretiska delen utgörs av 1 hp barns utveckling och behov, barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning samt 0,5 hp barn- och ungdomspsykiatrisk vård och omvårdnad. Kursen innehåller vårdvetenskap 5 hp samt medicinsk vetenskap 2,5 hp.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för hälsoproblem under barn- och ungdomsåren samt sjukdomspanoramat inom barnpsykiatri och relaterad omvårdnad
- redogöra för barns och ungdomars kost och näringsbehov
- redogöra för förebyggande och hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar i ett samhällsperspektiv
Färdighet och förmåga
- självständigt kunna ansvara för och utföra viss hälsokontroll och vaccinationsverksamhet, och främja den fysiska, psykiska och sociala hälsan samt förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer hos barn och ungdomar i samverkan med föräldrar/anhöriga
- tillämpa omvårdnadsprocessen inom barn och skolhälsovård och barn- och ungdomspsykiatrisk vård i enlighet med FN:s barnkonvention
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga till inlevelse och med ett professionellt och etiskt förhållningssätt stödja och hjälpa barn och ungdomar och deras närstående så att rädsla och otrygghet reduceras inför och under undersökningar och behandlingar
- självständigt analysera och värdera olika kunskapskällor och omvårdnadsforskning
- utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling.
Innehåll
Medicinsk vetenskap:
Barns och ungdomars utveckling och utvecklingspsykologi
Kost och näringsbehov
Hälsoundersökningar och vaccinationer
Hälsorisker
Barnhälsovårdens och elevhälsans verksamhet och mål
Beteendestörningar, neurotiska och psykiatriska störningar
Vårdvetenskap:
Omvårdnad av barn och ungdomar i ett samhällsperspektiv
Förebyggande och hälsofrämjande verksamhet för barn och ungdomar
Omvårdnad relaterat till kost och näringsbehov
Omvårdnad inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning
Nationella och internationella lagar, rekommendationer och mål för hälsoarbete med barn och ungdomar
Professionell yrkesroll
Undervisning
Teoretiska studier: Föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och webbaserad reflektion.
Kursen är delvis nätburen med två till tre sammankomster på studieorten i ett par dagar. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med Internetuppkoppling med god prestanda.
Verksamhetsförlagd utbildning: Färdighetsträning, deltagande observation, litteraturstudier, rapportskrivning, webbaserad reflektion och reflektionsseminarier. Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning. Obligatorisk vetenskaplig litteratur tillkommer. Enstaka nyckelföreläsningar är obligatoriska.
Examination
Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
Verksamhetsförlagd utbildning: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret på avancerad nivå, studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.
Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
För kurser med verksamhetsförlagd utbildning gäller följande: student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/981). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1