VFU 3, utbildningsvetenskaplig kärna, ämneslärare
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE139
- Kod
- 4PE139
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 4 januari 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.
Behörighetskrav
45 hp inom Kompletterande lärarutbildning, inklusive 22,5 hp VFU.
Mål
Kursen syftar till vidarutveckling och fördjupning av såväl de studerandes förmåga att möta elever samt kunskaper om faktorer som styr och formar elevers lärande. Kursen syftar vidare till att utveckla de studerandes förmåga och kunskap i att hantera grupprocesser och konflikthantering. Kursen ska utveckla de studerandes förmåga att reflektera över det egna lärandet och utvecklingen av den egna yrkeskompetensen. Vidare syftar kursen till att utveckla de studerandes förmåga att samverka med kollegor, föräldrar och vårdnadshavare.
Efter avslutad kurs ska de studerande kunna
- visa mycket god förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever
- visa självkännedom och empatisk förmåga i mötet med eleven
- självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning (utifrån aktuella styrdokument, forskning och beprövad erfarenhet)
- ha kunskap om den aktuella skolans rutiner för utvecklingssamtal med utgångspunkt i elevernas individuella studieplaner
- visa förmåga att identifiera och analysera elevers olikheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
- använda multimodala uttrycksformer (t.ex. digitala lärresurser och estetiska uttrycksformer) i den pedagogiska verksamheten samt visa förmåga att värdera didaktiska konsekvenser
- planera, genomföra och utvärdera undervisningen i syfte att tydliggöra det pedagogiska ledarskapet i olika situationer
- visa kunskaper om grupprocesser och konflikthantering samt värdera olika handlingsstrategier och deras konsekvenser vad beträffar ledning av grupper
- identifiera och reflektera över sina behov av ytterligare kunskap och visa prov på utveckling i sin yrkeskompetens
- visa mycket god förmåga till dialog med kollegor och om tillfälle ges föräldrar/vårdnadshavare.
Innehåll
- Allmändidaktiska och ämnesdidaktiska frågor
- Styrdokument
- Ledning, planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning och annan pedagogisk verksamhet
- Dokumentation, bedömning och betygsättning
- Ledarskap och lärande
- Ta del av lokala lärarutbildarens användning av digitala lärarresurser och digital administration
Undervisning
Kursen genomförs i form av auskultationer och undervisning under handledning av lokala lärarutbildare (LLU), deltagande i övrigt lärararbete, självstudier, dokumentation och seminarier. Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter obligatorisk närvaro och aktivt deltagande.
Examination
Studenten examineras och bedöms i relation till kursens mål. Detta sker dels genom ventilering av vetenskapligt baserad VFU-rapport, dels genom samråd med skolans lärarutbildare.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning erbjuds möjlighet till ytterligare ett examinationstillfälle. Om synnerliga skäl föreligger kan Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter anhållan bevilja den studerande ytterligare ett tillfälle.