Utvecklingspsykologi

6 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PS612

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PS612
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 10 juni 2015
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Allmänt

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi, Uppsala universitet

Behörighetskrav

Antagen till Logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för huvuddragen i sensomotorisk, kognitiv och socioemotionell utveckling hos barn och unga
  • redogöra för hur olika utvecklingsaspekter hos barn och unga kan samspela med kulturella och samhälleliga faktorer
  • redogöra för och jämföra centrala utvecklingspsykologiska teorier och för hur dessa kan belysa olika utvecklingsaspekter hos barn och unga
  • redogöra för forskning inom utvecklingspsykologiska områden och utifrån denna kunna belysa olika utvecklingsaspekter hos barn och unga

Innehåll

Kursen ger en allmän introduktion till området utvecklingspsykologi och innehåller:

  • Centrala utvecklingspsykologiska teorier:

Undervisningen belyser teorier om människans utveckling utifrån ett mognads- och inlärningsteoretiskt, kognitivt, evolutionspsykologiskt, psykodynamiskt och neuropsykologiskt perspektiv.

  • Funktionsutveckling:

Undervisningen speglar aspekter av människans utveckling och ger grundläggande kunskaper om individens förutsättningar, om samspelet mellan arv och miljö samt om sensomotorisk, kognitiv och socioemotionell utveckling.

  • Observationsmetodik:

Här ges en introduktion i observationsmetodik med en grundläggande övning i att observera och dokumentera små barns utveckling. Övningen följs sedan upp i kommande kurser inom utbildningen för att följa barns utveckling över tid (0hp).

Undervisning

Undervisningen består av lektioner och seminarier. Under kursen genomför studenterna en observation i hemmiljö av ett barn ca 6 månader gammalt.

Examination

Bedömningen av studentens kunskaper sker skriftligt och muntligt. Vid examinationen används betygsgraderna godkänd och underkänd.

Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

Godkänd kurs:

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov. Skriftlig tentamen på teoretiska moment.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande tillfälle kursen ges och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin