Programmering med C/C++ 2 - algoritmer, datastrukturer och designmönster
Kursplan, Grundnivå, 5SD803
- Kod
- 5SD803
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 3 februari 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 3c eller Matematik D (områdesbehörighet A8/8)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara Ordo-komplexitet i tid,
- analysera prestandan i algoritmer och datastrukturer,
- använda och implementera grundläggande algoritmer och datastrukturer,
- förstå konsekvenserna vid val av algoritmer och datastrukturer, samt
- känna till vanligt förekommande designmönster vid programkonstruktion.
Innehåll
Kursen behandlar grunderna inom och implementation av datastrukturer som listor, stack, kö, hashtabeller och träd samt sorterings- och sökalgoritmer. Kursen tar även upp vanligt förekommande designmönster: flugvikt, observatör, tillstånd, abstrakt fabrik och besökare.
Undervisning
Undervisningsformerna är föreläsningar samt lärarledda övningar och laborationer med obligatoriska inlämningsuppgifter.
Examination
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter.
BETYG
Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
PLAGIAT OCH FUSK
Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.