Språk i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE025
- Kod
- 4PE025
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 april 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet. Kursen kan också komma att ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Godkänt resultat om minst 15 hp från termin 1.
Mål
DEL 1
Kursen syftar till att den studerande ska få grundläggande kunskaper om och didaktiska perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling i förskolan. Barns förmåga att kommunicera och lära med hjälp av språket är ett viktigt fokus.
Efter genomgående kurs ska studenten kunna:
- beskriva social och kulturell variation hos barn i relation till förutsättningar och möjligheter för språk och kommunikation i hem och förskola,
- beskriva lekens betydelse för barns språkutveckling,
- identifiera och beskriva grundläggande begrepp för barns tidiga talspråksutveckling och kommunikation samt diskutera dessa ur ett förskoledidaktiskt perspektiv,
- identifiera och beskriva grundläggande begrepp för barns tidiga läs- och skrivutveckling och kommunikation samt diskutera dessa ur ett förskoledidaktiskt perspektiv,
- beskriva och diskutera digitala mediers betydelse och användning för barns muntliga och skriftspråkliga utveckling,skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet med korrekt språklig form.
DEL 2
Delkursen syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper i hur skönlitteratur och berättande kan användas i förskoleverksamhet. Det inbegriper orientering i barnlitteratur ur historiskt, didaktiskt och språkutvecklande perspektiv samt didaktiska färdigheter att använda olika slags skönlitteratur och olika former av berättande i pedagogisk planering och verksamhet. Det inbegriper även orientering i analytiska förhållningssätt till innehåll och form i barnlitteratur och berättande inklusive samspel mellan text och bild i bilderböcker och digitala medier.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- göra informerade val av skönlitteratur för förskoleverksamhet, inklusive lyrik, rim och ramsor, utifrån en utvecklad förmåga att analysera innehåll och form och samspel mellan text och bild och god kännedom om barnlitteraturens historia, olika genrer och språkutvecklande möjligheter.
- förbereda och utföra högläsning och olika former av berättande för barn, inklusive berättande i digitala medier.
- använda barnlitteratur och berättande i pedagogiska planeringar för språkutveckling och lärande knutna till läroplanens mål.
- planera målstyrda litteratursamtal som del av förskolans pedagogiska verksamhet.
- skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet med korrekt språklig form.
Innehåll
DEL 1
- Sociala och kulturella perspektiv på barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling
- Centrala begrepp för att identifiera och beskriva specifika drag i barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling, innefattande grammatiska begrepp, från fonetik till pragmatik
- Grundläggande begrepp om lekens betydelse för barns språkliga utveckling
- Didaktiska perspektiv på barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling
- Digitala mediers betydelse för barns berättande, teckenskapande och tidiga läs- och skrivutveckling
DEL 2
- Barnlitteraturens historia och olika genrer
- Läsning och berättande för barn i olika medieformer
- Analys av barnlitteratur i olika genrer inklusive lyrik för barn och med fokus på samspel mellan innehåll och form och text och bild
- Urval och användning av barnlitteratur för språkutveckling och lärande i förskolan
- Litteratursamtal för språkutveckling och lärande i förskolan
Undervisning
Föreläsningar och seminarier
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011