Språk och kommunikation, förskollärare
7,5 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE155
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE155
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 1 juni 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Godkänt resultat om minst 15 hp från termin 1.
Mål
Kursen syftar till att den studerande ska få grundläggande kunskaper om och didaktiska perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling i förskolan. Barns förmåga att kommunicera och lära med hjälp av språket är ett viktigt fokus.
Efter genomgående kurs ska studenten kunna:
- beskriva social och kulturell variation hos barn i relation till förutsättningar och möjligheter för språk och kommunikation i hem och förskola
- beskriva lekens betydelse för barns språkutveckling
- identifiera och beskriva grundläggande begrepp för barns tidiga talspråksutveckling och kommunikation samt diskutera dessa ur ett förskoledidaktiskt perspektiv,
- identifiera och beskriva grundläggande begrepp för barns tidiga läs- och skrivutveckling och kommunikation samt diskutera dessa ur ett förskoledidaktiskt perspektiv
- beskriva och diskutera digitala mediers betydelse och användning för barns muntliga och skriftspråkliga utveckling
- skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet med korrekt språklig form.
Innehåll
- Sociala och kulturella perspektiv på barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling
- Centrala begrepp för att identifiera och beskriva specifika drag i barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling, innefattande grammatiska begrepp, från fonetik till pragmatik
- Grundläggande begrepp om lekens betydelse för barns språkliga utveckling
- Didaktiska perspektiv på barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling
- Digitala mediers betydelse för barns berättande, teckenskapande och tidiga läs- och skrivutveckling
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.