Klinisk bedömning
Kursplan, Avancerad nivå, 2PP502
- Kod
- 2PP502
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 1 april 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Antagen till psykoterapeutprogrammet.
Mål
Efter genomgångna moment förväntas studenten:
Moment 1: Diagnostisk bedömning - traditioner, system och manualer (1,5 hp)
Ha kännedom om och kunna redogöra för:
- DSM- och ICD-systemen för diagnostik
- Diagnostiska hjälpmedel och manualer för olika psykiatriska diagnoser
- Psykopatologi och differentialdiagnostiska överväganden vid olika psykatriska diagnoser
- Den diagnostiska processens olika steg
Ha förmåga att kunna:
- Genomföra en strukturerad diagnostisk intervju enligt etablerade och standardiserade intervjuskalor (t.ex. SCID och M.I.N.I.)
- Bedöma om en strukturerad diagnostisk intervju eller en klinisk intervju - där studenten lyssnar på patientens berättelse och ställer följdfrågor – skall användas i det individuella fallet
- Reflektera över och ta hänsyn till kulturella faktorer och genusaspekter vid psykiatrisk diagnostik/bedömning
- Sammanfatta den diagnostiska bedömningen och återkoppla den till patienten, såväl skriftligt som muntligt, på ett för patienten begripligt sätt
- Integrera den diagnostiska och den psykoterapeutiska bedömningen av patientens problematik
- Engagera patienten i den diagnostiska processen så denne upplever sig som en samarbetspartner samt känner sig trygg och lyssnad på i en öppen och empatisk dialog
Moment 2: Psykoterapeutisk bedömning – KBT-teori (informationsprocessteori) och KBT-baserad fallformulering (2 hp)
Ha kännedom om och kunna redogöra för:
- Teoretiska begrepp och termer inom KBT-teori och kognitiv inlärningsteori
Ha förmåga att kunna:
- Utforma en KBT-baserad fallformulering, såväl syndromspecifik som generisk
- Anpassa och modifiera de syndromspecifika fallformuleringarna till fall där multipla diagnoser förekommer
- Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) baserad på fallformuleringen
- Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, fallformuleringen och behandlingsplanen
Moment 3: Psykoterapeutisk bedömning – Beteendeteori (inlärningsteori) och beteendeanalys (2 hp)
Ha kännedom om och kunna redogöra för:
- Teoretiska begrepp och termer inom beteendeteori (inlärningsteori)
Ha förmåga att kunna:
- Utforma en beteendeanalys, såväl syndromspecifik som generisk
- Anpassa och modifiera den syndromspecifika beteendeanalysen till fall där multipla diagnoser förekommer
- Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) baserad på beteendeanalysen
- Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, beteendeanalysen och behandlingsplanen
Moment 4: Psykoterapeutisk bedömning – Teoriöverskridande/processinriktade KBT-modeller för fallformulering (2 hp)
Ha kännedom om och kunna redogöra för:
- Transdiagnostiska samt teoriöverskridande mekanismer (processer) som har betydelse för utvecklingen och vidmakthållandet av olika psykologiska besvär
Ha förmåga att kunna:
- Identifiera specifika transdiagnostiska mekanismer för olika fall
- Utforma en transdiagnostisk fallformulering baserad på identifierade mekanismer
- Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) som adresserar de identifierade mekanismerna och som bygger på psykoterapimetoder hämtade från såväl den beteendeinriktade som den KBT-inriktade psykoterapitraditionen
- Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, den transdiagnostiska fallformuleringen och behandlingsplanen
Innehåll
- Psykopatologi vid olika psykiatriska diagnoser
- Diagnostiska system
- Diagnostiska hjälpmedel/manualer
- Klinisk fallformulering – generisk, syndromspecifik och transdiagnostisk
- Behandlingsplanering
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning samt litteraturseminarier.
Examination
Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov i anslutning till respektive moment.