Klinisk bedömning

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP502

Kod
2PP502
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 1 april 2016
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Antagen till psykoterapeutprogrammet.

Mål

Efter genomgångna moment förväntas studenten:

Moment 1: Diagnostisk bedömning - traditioner, system och manualer (1,5 hp)

Ha kännedom om och kunna redogöra för:

  • DSM- och ICD-systemen för diagnostik
  • Diagnostiska hjälpmedel och manualer för olika psykiatriska diagnoser
  • Psykopatologi och differentialdiagnostiska överväganden vid olika psykatriska diagnoser
  • Den diagnostiska processens olika steg

Ha förmåga att kunna:

  • Genomföra en strukturerad diagnostisk intervju enligt etablerade och standardiserade intervjuskalor (t.ex. SCID och M.I.N.I.)
  • Bedöma om en strukturerad diagnostisk intervju eller en klinisk intervju - där studenten lyssnar på patientens berättelse och ställer följdfrågor – skall användas i det individuella fallet
  • Reflektera över och ta hänsyn till kulturella faktorer och genusaspekter vid psykiatrisk diagnostik/bedömning
  • Sammanfatta den diagnostiska bedömningen och återkoppla den till patienten, såväl skriftligt som muntligt, på ett för patienten begripligt sätt
  • Integrera den diagnostiska och den psykoterapeutiska bedömningen av patientens problematik
  • Engagera patienten i den diagnostiska processen så denne upplever sig som en samarbetspartner samt känner sig trygg och lyssnad på i en öppen och empatisk dialog

Moment 2: Psykoterapeutisk bedömning – KBT-teori (informationsprocessteori) och KBT-baserad fallformulering (2 hp)

Ha kännedom om och kunna redogöra för:

  • Teoretiska begrepp och termer inom KBT-teori och kognitiv inlärningsteori

Ha förmåga att kunna:

  • Utforma en KBT-baserad fallformulering, såväl syndromspecifik som generisk
  • Anpassa och modifiera de syndromspecifika fallformuleringarna till fall där multipla diagnoser förekommer
  • Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) baserad på fallformuleringen
  • Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, fallformuleringen och behandlingsplanen

Moment 3: Psykoterapeutisk bedömning – Beteendeteori (inlärningsteori) och beteen­de­analys (2 hp)

Ha kännedom om och kunna redogöra för:

  • Teoretiska begrepp och termer inom beteendeteori (inlärningsteori)

Ha förmåga att kunna:

  • Utforma en beteendeanalys, såväl syndromspecifik som generisk
  • Anpassa och modifiera den syndromspecifika beteendeanalysen till fall där multipla diagnoser förekommer
  • Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) baserad på beteendeanalysen
  • Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, beteendeanalysen och behandlingsplanen

Moment 4: Psykoterapeutisk bedömning – Teoriöverskridande/processinriktade KBT-modeller för fallformulering (2 hp)

Ha kännedom om och kunna redogöra för:

  • Transdiagnostiska samt teoriöverskridande mekanismer (processer) som har betydelse för utvecklingen och vidmakthållandet av olika psykologiska besvär

Ha förmåga att kunna:

  • Identifiera specifika transdiagnostiska mekanismer för olika fall
  • Utforma en transdiagnostisk fallformulering baserad på identifierade mekanismer
  • Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) som adresserar de identifierade mekanismerna och som bygger på psykoterapimetoder hämtade från såväl den beteendeinriktade som den KBT-inriktade psykoterapitraditionen
  • Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, den transdiagnostiska fallformuleringen och behandlingsplanen

Innehåll

  • Psykopatologi vid olika psykiatriska diagnoser
  • Diagnostiska system
  • Diagnostiska hjälpmedel/manualer
  • Klinisk fallformulering – generisk, syndromspecifik och transdiagnostisk
  • Behandlingsplanering

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning samt litteraturseminarier.

Examination

Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov i an­slutning till respektive moment.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin