Neuropsykologi

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG030

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG030
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 10 maj 2016
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till högre termin får studenten ha högst 15 hp i rest från föregående terminer inom logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

 

Mål

Efter genomgången teoretisk kurs ska kursdeltagaren kunna:

• redogöra för riktningstermer och det centrala nervsystemets funktionella anatomi, med fokus på storhjärnan.

• redogöra för huvuddragen hos olika undersökningsmetoder med relevans för neuropsykologi/kognitiv neurovetenskap, och jämföra för- och nackdelar med olika metoder.

• redogöra för karaktäristika och neurofysiologiskt underlag för:

- hjärnans signalering och kommunikation mellan olika delar.

- bearbetning av sensorisk information (syn och hörsel) i hjärnan.

- vakenhet, sömntillstånd och uppmärksamhet.

- inlärning och minne.

- tänkande/kognition, emotioner, motivation, social kognition.

- motorisk kontroll och tal, initiering av rörelser och tal.

- normalt åldrande.

Innehåll

Anatomi:

• Anatomiska riktningstermer och anatomisk terminologi (fortsättning).

• Översikt om hjärnans funktionella anatomi:

- Cortex anatomi och regioner.

- Översikt om basala gangliernas funktionella anatomi.

• Lateralisering, betydelsen av axonens längd, tjocklek och hastighet.

Fysiologi:

• Signalering, oscillationer/hjärnvågor.

• Neurala nätverk, datareduktion.

Metoder:

• Hur kan man undersöka och forska om neuropsykologiska funktioner?

(Orientering om EEG/MEG, anatomisk MR, vitvävnad DTI/tractografi, fMRI, PET, NIRS.)

Funktioner:

• Perception (hörsel, syn).

• Medvetande, uppmärksamhet, sömn.

• Inlärning och minnessystem.

• Kognition (tänkande), emotion/motivation. Stress.

• Om beslut, handlande, exekutiva funktioner.

• Social kognition.

• Motorisk kontroll och tal, om initiering av rörelser och tal.

• Om normalt åldrande och hjärnfunktioner.

Undervisning

Undervisningen sker i form av lektioner och ev. web-baserade föreläsningar.

Kursen kan komma att ges på engelska.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas i muntlig och/eller skriftlig form kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

  • godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment
  • godkänd tentamen

Studenten som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin