Farmakognostisk forskningsmetodik
Kursplan, Avancerad nivå, 3FN219
- Kod
- 3FN219
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Farmaceutisk vetenskap A2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 26 maj 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för farmaceutisk biovetenskap
Allmänt
Kursen motsvarar ett masterprojekt 30 hp.
Kursen ersätter och motsvarar 3FN011, Farmakognostisk forskningsmetodik E, 30.0 högskolepoäng.
Behörighetskrav
Kandidatexamen 180 hp eller motsvarande, varav minst 90 hp inom området farmaci, farmaceutisk vetenskap, kemi, biologi eller motsvarande (inklusive 30 hp på avancerad nivå/lägst C-nivå). Kurser om minst 15 hp på avancerad nivå/lägst C-nivå skall vara inom ämnet farmakognosi eller motsvarande. Kunskaper i svenska och/eller engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Studenten skall självständigt kunna bearbeta en vetenskaplig problemställning, efter en av studenten och handledaren gemensamt formulerad arbetsplan. Studenten skall därvid förstå och ha ett vetenskapligt förhållningssätt till aktuella vetenskapliga frågeställningar inom ramen för den bearbetade problemställningen.
Studenten skall efter fullgjord kurs kunna redovisa det vetenskapliga arbetet, inklusive de uppnådda resultaten, i såväl muntlig som skriftlig form.
Studenten skall vidare kunna söka, bearbeta, kritiskt bedöma information och kunskaper enligt vetenskaplig praxis, samt ha förmågan att självständigt formulera och lösa vetenskapliga problem.
Innehåll
Kursen omfattas av ett självständigt arbete som bygger på vetenskaplig grund och som genomförs under ledning av handledare i nära anslutning till pågående forsknings- och utvecklingsprojekt vid avdelningen. I anslutning till arbetet fördjupar sig studenten i aktuell och tillämplig vetenskapsteori och forskningsmetodik.
Under arbetet får studenten tillfälle att tillämpa kunskaper som har förvärvats under tidigare studier. Arbetet skall belysa de samband som råder mellan grundutbildning, forskning och utvecklingsarbete. Det skall vidare knyta an till kommande yrkesverksamhet genom att tillämpa metoder som används inom området.
Undervisning
Undervisningen anordnas enskilt för varje student genom individuell handledning. Obligatoriska moment omfattar kursstart, deltagande i forskningsseminarier vid avdelningen, samt muntlig och skriftlig presentation av genomfört forskningsprojekt.
Examination
Forskningsprojektet redovisas muntlig inför publik vid annonserat seminarium, samt skriftligen i en rapport som har formen av en vetenskaplig uppsats.
För godkänt betyg krävs godkänd muntlig presentation (PROVKOD) och skriftlig redovisning
(PROVKOD) av genomfört forskningsprojekt, samt deltagande i samtliga övriga obligatoriska moment inklusive forskningsseminarier vid avdelningen (PROVKOD).