Fysioterapi V. Muskuloskeletal funktionsnedsättning och psykisk ohälsa inkl. VFU
Kursplan, Grundnivå, 3PT052
- Kod
- 3PT052
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysioterapi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för fysioterapeutprogrammet, 25 januari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Att samtliga obligatoriska moment/tentamina/examinationer från termin 1, 2, 3 är godkända.
Att samtliga moment förutom ett obligatoriskt moment/tentamen/examination från termin 4 är godkända.
Godkänd VFU från termin 4
Minst 115,5 högskolepoäng.
Mål
Mål
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
1. Redogöra för etiologi och kliniska riktlinjer avseende smärta och vanligt förekommande neuromuskuloskeletala funktionsnedsättningar samt psykisk ohälsa.
2. Självständigt analysera, värdera, planera och genomföra fysioterapeutiska åtgärder ur ett biopsykosocialt perspektiv vid smärta, neuromuskuloskeletala funktionsnedsättningar samt psykisk ohälsa.
3. Förklara, identifiera och värdera biomedicinska och psykosociala prognostiska riskfaktorer, samt undersöka livsstilsfaktorer.
4. Tillämpa grundläggande manuella metoder och tekniker för undersökning och behandling vid smärta och neuromuskuloskeletala funktionsnedsättningar.
5. Självständigt analysera och värdera fysioterapeutiska åtgärder genom klinisk reflektion samt identifiera och motivera behov av ytterligare kunskap.
6. Reflektera över egna värderingar och attityder samt tillämpa grundläggande professionellt förhållningssätt med hänsyn till ålder och mångfald.
7. Tillämpa ett riskförebyggande-, patientsäkert och ergonomiskt arbetssätt.
8. Analysera och värdera fysisk och psykosocial arbetsmiljö på individ- och organisationsnivå.
9. Samverka och kommunicera med vårdtagare/ klient, anhöriga och andra vårdgivare, samt identifiera behov av insatser från andra vårdgivare.
Innehåll
Innehåll
Etiologi och kliniska riktlinjer gällande smärta, vanligt förekommande neuro-muskuloskeletala funktionsnedsättningar samt psykisk ohälsa
Metoder och manuella tekniker för undersökning och behandling av smärta och vanligt förekommande neuromuskuloskeletala funktionsnedsättningar
Tillämpning av Fysioterapeutisk modell för kliniskt resonerande hos individer med smärta, neuromuskuloskeletala funktionsnedsättningar samt psykisk ohälsa
Biomedicinska och psykosociala prognostiska riskfaktorer
Verksamhetsförlagd utbildning
Skriftlig VFU-rapport
Arbetsplatsbesök, risk- och belastningsergonomisk analys samt åtgärdsplan
Fördjupningsuppgift om träning vid ett specifikt neuromuskuloskeletalt smärttillstånd och/ eller psykisk ohälsa.
Undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar, workshops, seminarier, eget arbete och individuell handledning i verksamhetsförlagd utbildning.
Innehållet i undervisningstillfällena utgör grund för examination, även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
Examination
För godkänd kurs krävs:
Aktivt deltagande vid seminarier (examinerar mål 1,2, 3 och 4), 4 hp
Godkänd skriftlig examination (examinerar mål 1, 2 och 3) 4 hp
Godkänd muntlig, praktisk examination (examinerar mål 1, 2 och 4) 4 hp
Godkända skriftliga rapporter (examinerar mål 3, 5, 6, 7 och 8) 1,5 hp
VFU (examinerar mål 1, 2, 3, 4, 5, 9), 7,5 hp
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Studerande som underkänts på sin VFU har rätt att genomgå den vid ytterligare 1 tillfälle (= totalt 2 tillfällen). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare ett tillfälle.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.