Franska D3

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5FR047

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5FR047
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Romanska språk A1E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 18 december 2018
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Behörighetskrav

135 hp inom ämneslärarprogrammet inklusive 90 hp franska och 45 hp utbildningsvetenskapliga kärnkurser.

Mål

Utbildningen syftar till att ge mycket säker språkfärdighet i tal och skrift, vidare antingen fördjupade kunskaper inom ett eller flera av de områden som tidigare studerats eller breddning av kunskaperna till ytterligare områden.

Efter avslutad kurs ska studenten

  • i tal och skrift på franska kunna uttrycka sig varierat och väl anpassat till situation och mottagare
  • ha breddat och fördjupat sina kunskaper inom de ämnesområden som väljs som delkurser
  • i ett examensarbete ha visat att han/hon självständigt kan genomföra en vetenskaplig undersökning.

Dessutom ska studenten

- efter delkurs 1:

  • kunna självständigt genomföra en undersökning inom ämnesdidaktik med relevans för läraryrket alternativt inom fransk språk- eller litteraturvetenskap
  • kunna självständigt formulera relevanta frågeställningar och problem inom den valda inriktningen och därvid uppvisa förmåga till teoretisk och metodisk reflexion
  • kunna samla in, ordna och analysera ett empiriskt material
  • kunna söka, kritiskt bedöma, bibliografiskt sammanställa och korrekt referera till primär- och sekundärlitteratur
  • kunna på vårdad och stilistiskt adekvat franska skriftligt presentera den genomförda undersökningen
  • kunna försvara det egna arbetet och konstruktivt opponera på andras arbeten.

- efter delkurs 2:

  • kunna redogöra för huvuddragen i det franska språkets historia
  • ha viss kännedom om språkvetenskapens historia
  • kunna redogöra för några av den moderna språkvetenskapens centrala teorier
  • kunna använda vissa språkvetenskapliga begrepp och metoder för att analysera språkligt material.

- efter delkurs 3:

  • kunna tillgodogöra sig vetenskaplig originallitteratur på franska inom ett givet språkvetenskapligt problemområde
  • kunna följa och redogöra för lingvistisk argumentation inom det givna problemområdet
  • kunna identifiera och beskriva de teoretiska paradigm som kommer till uttryck i de studerade texterna
  • kunna med säkerhet analysera autentiska korpusexempel inom det givna problemområdet och därvid använda de teoretiska verktyg som tillhandahålls i de språkvetenskapliga texterna
  • kunna skriftligt och muntligt på ett koherent sätt redogöra på franska för teorier och resultat inom det givna problemområdet och därvid använda relevant terminologi och för vetenskapligt språk gängse retoriska mönster och vokabulär.

- efter delkurs 4:

  • ha tillägnat sig fördjupad insikt i skönlitterära verk från olika perioder och kunna kritiskt diskutera dessa på franska
  • kunna redogöra muntligt och skriftligt på franska för de lästa verkens plats i relevanta kulturella, sociala och politiska sammanhang
  • kunna diskutera litterära verks förhållande till en tradition
  • kunna analysera produktionen och receptionen av litterära verk i ett samhällsperspektiv
  • vara förtrogen med skillnaderna mellan de viktigaste litterära genrerna
  • ha förvärvat insikt i litteraturvetenskapens utveckling och vara förtrogen med viktiga litteraturvetenskapliga begrepp
  • kunna genomföra en vetenskaplig analys av ett franskt skönlitterärt verk
  • kunna redovisa analysen muntligt och skriftligt på franska med diskussion av den litteraturvetenskapliga metod som använts.

- efter delkurs 5:

  • kunna med säkerhet översätta forn- och medelfransk text till svenska
  • ha goda insikter i forn- och medelfranskans grammatik såväl ur synkron som diakron synpunkt
  • ha goda insikter i medeltidens franska litteraturhistoria
  • ha väsentligt fördjupat sina insikter i det franska språkets historia.

Innehåll

Kursen består av ett examensarbete och två valbara delkurser.

Delkurs 1. Examensarbete (15 hp; obligatorisk)

Delkursen ger insikter i språkvetenskapens, litteraturvetenskapens eller ämnesdidaktikens teorier och metoder samt i problemformulering inom något av dessa områden. Ett examensarbete med språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller ämnesdidaktisk inriktning redovisas i form av en uppsats om 20-30 sidor på vårdad franska. Såväl innehållsmässigt som formellt ska arbetet visa prov på ökad självständighet och säkrare tillämpning av vetenskaplig metodik. Handledare utses i särskild ordning. Ämnesval görs i samråd med denne.

Två av följande valbara delkurser:

Delkurs 2. Språkvetenskap I (7,5 hp; valbar)

Språkvetenskapens mål och metoder. Översikt över franska språkets historia (fonetik, morfologi, syntax, vokabulär).

Delkurs 3. Avancerad fransk språkvetenskap (7,5 hp; valbar)

Fördjupning av insikter i modern fransk språkvetenskap genom studium av vetenskaplig originallitteratur på franska rörande ett centralt eller aktuellt problemområde inom fransk syntax, semantik eller pragmatik.

Delkurs 4. Fransk litteraturvetenskap (7,5 hp; valbar)

Orientering i litteraturvetenskaplig teori och metod. Läsning och diskussion av skönlitterär och litteraturvetenskaplig text. Förmågan till analys av skönlitterära verk och redovisning på franska av den litteraturhistoriska bakgrunden för verken tränas, liksom förmågan att sätta sig in i och på franska redogöra för de metoder som är specifika för litteraturvetenskapen.

Delkurs 5. Forn- och medelfranska (7,5 hp; valbar)

Med utgångspunkt i texter från 800-1400-talen till ett omfång motsvarande ca 1200 vers studeras grunddragen i medeltidsfranskans grammatik och i den medeltidsfranska litteraturens historia.

Undervisning

Delkurs 1.

Seminarium och enskild handledning.

Delkurs 2.

Föreläsningar och seminarier.

Delkurs 3.

Föreläsningar och seminarier.

Delkurs 4.

Föreläsningar och seminarier.

Delkurs 5.

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Delkurs 1.

Kursen examineras skriftligt och muntligt. Som avslutning på delkursen ska den studerande försvara sitt examensarbete vid ett seminarium. Inom delkursen ska den studerande även opponera på en annan students framlagda examensarbete. Betyget baseras på såväl examensarbetets kvalitet som på graden av självständighet under arbetet. Dessutom tas hänsyn till genomförandet av opposition och försvar.

Delkurs 2.

Skriftlig och muntlig examination.

Delkurs 3.

Skriftlig och muntlig examination.

Delkurs 4.

Skriftlig och muntlig examination.

Delkurs 5.

Skriftlig och muntlig examination.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 hp.

Övriga föreskrifter

Om Språkvetenskap I inte har valts inom Franska C3 kan Avancerad fransk språkvetenskap ej väljas inom Franska D3.

Om Språkvetenskap II valts på C-nivå kan Avancerad fransk språkvetenskap ej väljas på D-nivå.

Om Litteraturvetenskaplig teori och metod valts på C-nivå kan Fransk litteraturvetenskap på avancerad nivå ej väljas på D-nivå.

Om Språket och litteraturen under medeltiden valts på C-nivå kan Forn- och medelfranska ej väljas på D-nivå.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin