Pediatrik och barn- och ungdomspsykiatri
6 hp
Kursplan, Grundnivå, 3PE149
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 3PE149
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 21 december 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter kursen skall studenten kunna:
- Beskriva barnets normala utveckling, inklusive nervsystemets normala utveckling
- Redogöra för de vanligaste akuta och kroniska somatiska sjukdomarna hos barn och ungdomar
- Redogöra för några viktiga neurologiska sjukdomar och funktionsnedsättningar inkl. utvecklingsstörning
- Beskriva kriterier för diagnoserna ångest och depression och hur dessa tillstånd behandlas
- Redogöra för neuropsykiatriska tillstånd såsom autism och ADHD och de behandlingsstrategier som används
- Tolka tecken hos barn som tyder på att de far illa och veta vilka åtgärder som skall utföras
- Beskriva principerna för tal- och språkscreening inom BVC’s verksamhet samt redogöra för vilka stödåtgärder som kan sättas in för att motverka störningar inom dessa områden
- Redogöra för basala fakta rörande det nyfödda barnets sjukdomar, dess behandling samt de olika tidsindelningar som används under graviditet och nyfödhetsperioden
Inom respektive mål ges exempel som anknyter till logopedens arbetsområde.
Innehåll
Kursen skall ge:
- Kunskaper om vanliga somatiska sjukdomar och tillstånd hos barn och ungdom.
- Barn och ungdomars normala utveckling och avvikelser från det normala.
- Skillnader mellan barn och vuxna ur ett medicinskt perspektiv.
- Grundläggande kunskaper om nyföddhetsperiod, avvikelser från det normala, vanliga missbildningar och syndrom.
- Barnavårdscentralens och skolhälsovårdens verksamhet.
- Pediatriska akuta och kroniska neurologiska och icke-neurologiska sjukdomar.
- Neuropsykiatriska/neuropediatriska och psykiatriska tillstånd och sjukdomar hos barn och ungdom.
- Barn som far illa och psykosomatiska tillstånd.
- Kunskaper om sjukdomar där tal, språk och sväljningsfunktion är påverkade.
Undervisning
Sker i form av föreläsningar och seminarier för falldiskussioner, demonstrationer.
Examination
Kursen avslutas med en skriftlig tentamen. För godkänd kurs krävs också deltagande vid angivna föreläsningar och seminarier. Dessa obligatoriska moment anges vid kursstart.