Logopedi vid störningar i tal-, språk- och kommunikationsutveckling

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG032

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG032
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 6 oktober 2016
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

För tillträde till högre termin får studenten ha högst 15 hp i rest från föregående terminer inom logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Behörighetskrav

För tillträde till högre termin får studenten ha högst 15 hp i rest från föregående terminer inom logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten

  • kunna redogöra för typisk oralmotorisk utveckling och funktion vid tal och ätande.
  • kunna redogöra för och särskilja avvikelser i oralmotorisk, talmotorisk, fonologisk, grammatisk, semantisk, och pragmatisk utveckling hos barn med ett eller flera modersmål.
  • känna till olika test och bedömningsmetoder av oralmotorik, tal och språk.
  • kunna redogöra för uppgifter relevanta för anamnes och journaldokumentation.
  • kunna ge och motivera förslag på åtgärder vid avvikande utveckling.
  • kunna klargöra svårigheternas kommunikativa och sociala konsekvenser ur ett helhetsperspektiv.

Innehåll

Kursen bygger på tidigare inhämtade baskunskaper i lingvistik, fonetik, psykologi och medicin samt kursen Barnets tal-, språk och kommunikationsutveckling.

Kursen ger grundläggande teoretiska kunskaper om oralmotorik för tal och ätande samt funktionella avvikelser. Vidare ges grundläggande teoretiska kunskaper om störningar i tal-, språk- och kommunikationsutveckling, vid enspråkighet och flerspråkighet. Under kursen belyses hur olika språkliga och kognitiva förmågor samverkar i en språklig kommunikativ helhet, och hur brister i någon förmåga kan visa sig i språklig kommunikation. Undervisning kring anamnesupptagning, bedömning och åtgärder ingår i kursen. Vidare behandlas uppgifter relevanta för journaldokumentation samt journalhantering.

I kursen ingår information om FN:s barnkonvention.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier med övningar samt casearbete.

Examination

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment är muntliga och/eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

Godkänd kurs

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov. Skriftlig tentamen på teoretiska moment. Muntlig eller skriftlig redovisning av casearbete.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Övriga föreskrifter

Kursen kan komma att ges på engelska.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin