Omvårdnad och folkhälsa hos vuxna och äldre inom distriktssköterskans kompetensområde

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV359

Kod
3FV359
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 14 mars 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 15 hp varav 7,5 hp är verksamhetsförlagd utbildning och 7,5 hp teori.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

1. beskriva sjukdomsförebyggande metoder samt strategier för nationellt, internationellt och historiskt folkhälsoarbete på olika nivåer

2. redogöra för folkhälsopolitiska mål och hälsans bestämningsfaktorer gällande vuxna och äldre

3. visa fördjupad kunskap om organisation och ledarskap inom distriktssköterskans kompetensområde

4. bedöma och analysera vuxna och äldres livssituation på individ-, familj-, grupp- och samhällsnivå, utifrån ett sociokulturellt, psykologiskt, andligt, medicinskt samt intersektionellt perspektiv

5. bedöma, planera, organisera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande insatser samt komplexa vårdbehov och (re)habiliteringsbehov såväl självständigt som i samarbete med andra aktörer

6. tillämpa personcentrerad kommunikation och motiverande samtal

7. tillämpa lagar, författningar, etiska och forskningsetiska principer inom distriktssköterskans kompetensområde

8. redogöra för forskning och strategier för kvalitetsutveckling inom kompetensområdet och ansvara för omvårdnadsutveckling och implementering av evidens i vården

9. reflektera över hur genus, ålder, etnicitet, socioekonomi m.m. kan samverka och påverka omvårdnaden samt relatera till distriktssköterskans ansvar gällande att förhindra diskriminering

10. göra åtgärdsbedömningar med ett holistiskt perspektiv utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter

11. bemöta och kommunicera med vårdsökande och närstående med ett professionellt och empatiskt förhållningssätt

Innehåll

Vuxna och äldres hälsa och livssituation utifrån ett medicinskt,psykologiskt, andligt och socio­ kulturellt perspektiv samt

genusperspektiv

Nationella och internationella mål för folkhälsoarbete med vuxna och äldre

Landstingets och kommunens verksamhet, strategier och mål för vuxna och äldre

Lagar och författningar

Hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete för specifika målgrupper

Olika aktörers roll i folkhälsoarbete och omvårdnadsarbete, samarbetsformer

Psykiatrisk omvårdnad, hemsjukvård, demensomvårdnad, palliativ omvårdnad

Närståendes situation

Kristeorier, stressreaktioner och teorier inom omvårdnaden

Kommunikation, undervisning, patientcentrerad pedagogik, motiverande samtal

Strategier och forskningsmetoder för uppläggning, implementering, och utvärdering av hälsofrämjande arbete och

omvårdnadsarbete

Strategier för kvalitetsutveckling

Organisation, ledarskap och arbetsmiljö

Etiska och forskningsetiska principer

Pedagogiska teorier och modeller

Undervisning

Viss obligatorisk undervisning i Uppsala kan förekomma. Undervisningen på Campus Gotland sker delvis via länk med Uppsala eller via andra IT-lösningar för att du som student ska kunna erbjudas en bredare lärarkompetens. Förutom webbföreläsningar, traditionella föreläsningar, seminarier och workshops kommer du att arbeta individuellt, i grupp och med kollegial granskning med kurskamrater för att lösa uppgifter. Undervisningen syftar till att utveckla en fördjupad förståelse hos dig som student och stimulera till aktivt kunskapssökande, reflektion och kritisk analys.

Frånvaro vid obligatoriska moment innebär komplettering.

Teoretiska studier

Basgruppsarbete

Föreläsningar

Litteraturstudier

Utarbetande av PM

Seminarier

VFU

Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor

Färdighetsträning

Examination

Teoretiska studier

Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och

skriftliga uppgifter ­ tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap

och reflektion.

VFU

Examination i VFU innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt studentformulerade

inlärningsmål, AssCE­formuläret (Löfmark, A. et Thorell­ Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer

relaterade till kursens mål.

Övriga föreskrifter

Föreskrifter för omtentamen

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd

utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100)

Avbruten VFU i förtid

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en

påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull

egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

En individuell plan ska bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall

beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps­ och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få

från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt

två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.

Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och

godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.

Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar och helger och pendling kan förekomma.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin