Neurobiologi
Kursplan, Grundnivå, 3MU132
- Kod
- 3MU132
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biomedicin G1F, Medicinsk vetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Programkommittén för biomedicinprogrammet, 26 april 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för immunologi, genetik och patologi
Allmänt
Ingår i Biomedicinprogrammet
Behörighetskrav
35 hp avslutade kurser vid biomedicinprogrammet från årskurs 1 samt genomförda kurser i Biokemi 7 hp (3KB030), Anatomi 8 hp (3AN300), Cell- och molekylärbiologi, 15 hp (3MU123), Vävnadsbiologi med embryologi, 15 hp (3MU122) eller motsvarande.
Mål
Undervisningen avser att ge grundläggande och integrerade kunskaper om nervsystemets struktur och funktion.
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
redogöra för nervcellers struktur och funktion.
beskriva det centrala nervsystemets (CNS), autonoma nervsystemets och det perifera nervsystemets (PNS) inklusive sinnesorganens struktur och funktion
förklara hur samspelet mellan nervsystemets delar och de viktigaste neurotransmittorerna påverkar kroppens funktioner.
beskriva hur hjärnan påverkar sensoriska, motoriska och regulatoriska system i kroppen.
beskriva några av hjärnans högre funktioner som biologiska rytmer, emotioner, minne och kognition.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
beskriva och utföra grundläggande metoder inom neurobiologi.
förklara teorin bakom genomgångna praktiska moment och kunna sammanställa och tolka experimentella resultat i såväl skriftlig som muntlig form.
sammanställa och presentera en litteraturstudie.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
söka, sammanställa, presentera och till del även kritiskt granska information om nervsystemet och dess funktioner.
Innehåll
Teorikursen består av 5 block:
Basal neurovetenskap: Nervcellers struktur och funktion, utveckling, synapser, neurotransmittorer, centrala, perifera och autonoma nervsystemens struktur och uppbyggnad
Sensoriska system: Ögats, örats samt lukt- och smaksinnenas struktur och funktion, somatosensorik, smärta, sensoriska organens sjukdomar
Motoriska system: Motorenheten, reflexer, motorisk kontroll, basala ganglier, motoriska sjukdomar
Regulatoriska system: Autonoma funktioner, reglering av aptit och törst, neuroendokrinologi, biologiska rytmer, belöningssystemet, beroende
Kognitiva system och beteende: Hjärnans evolution, kognition, emotioner, inlärning och minne, språk, neurogenetik, påverkande sjukdomar
Laborationskursen:
Laboration synapsfunktion, Laboration elektrofysiologi, Laboration praktisk elektrofysiologi.
Träning i muntlig och skriftlig presentation.
Demonstrationer:
Hjärnanatomi
Seminarier:
Litteraturanalys, fallbaserad inlärning
En kontinuerlig utvärdering av olika utbildningsmoment sker fortlöpande vilket kan innebära vissa förändringar vad gäller upplägg och innehåll i kurserna.
Undervisning
Undervisningen är organiserad utifrån riktlinjer för studenternas arbetsvillkor vid Uppsala Universitet (Dnr UFV 2009/902) och sker genom föreläsningar, demonstrationer, seminarier, fallbaserad inlärning samt laborationer. SEMINARIER är lärarledda gruppdiskussioner som baseras på förberedda presentationer av studenterna om ämnen eller specifika frågeställningar. LABORATIONER utgör en viktig del av kursen med vidhängande teori. Laborationerna redovisas muntligt vilket ger träning i att formulera sig vetenskapligt. FALLBASERAD INLÄRNING är studentledda gruppdiskussioner som syftar till att identifiera och följa upp frågeställningar.
Presentationsteknik är integrerat med kursmoment som innehåller skriftlig/muntlig presentation.
Studentens närvaro är obligatorisk vid: seminarier, fallbaserad inlärning, samtliga moment i samband med laborationer samt vid särskilda moment vilka meddelas av kursansvarig lärare.
Andra undervisningsformer än de specificerade kan komma att använda på kursen.
Examination
För att få godkänd kurs krävs: i) att den studerande på ett aktivt sätt deltagit i och redovisat de obligatoriska momenten (laborationer, demonstrationer, seminarier och gruppredovisningar) och ii) godkänd individuell skriftlig tentamen. I kursen ingår summativa och formativa examinerande moment. I den skriftliga sluttentamen ingår hela kursens stoff. Särskild vikt läggs på laborationer och seminarier med vidhängande teori. Bedömning/betygssättning av den skriftliga examinationen sker anonymt.