Logopedi vid röststörningar
Kursplan, Grundnivå, 3LG041
- Kod
- 3LG041
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 8 juni 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
För tillträde till högre termin får studenten ha högst 15 hp i rest från föregående terminer inom logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten
Del 1 (den egna rösten och talet)
Kunskap och förståelse
- beskriva röstbehandling utifrån syfte och innehåll
- översiktligt känna till terminologin som används vid en perceptuell röstanalys
- kunna förklara hur andning, spänning- och hållning påverkar röstfunktionen.
Färdighet och förmåga
- kunna tillämpa grundläggande röst- och talteknik på den egna rösten
- under ledning kunna utföra övningar för att träna andning, avspänning, hållning och röst.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att reflektera över utvecklingen av den egna rösten
- ha förmågan att reflektera över faktorer som kan påverka tillägnandet av en ny röstteknik
- kunna reflektera över hur personlighet, egna värderingar och attityder kan påverka resultatet i en behandlingssituation
Del 2 (röststörningar)
Kunskap och förståelse
- utförligt kunna redogöra för röstens normala utveckling och åldrande
- förstå och utförligt redogöra för definition, etiologi, stämbandsstatus och symptombild vid funktionella, organiska och neurologiska röststörningar.
- ha kunskap om subjektiva och objektiva mätmetoder för att bedöma röstfunktionen
- kunna redogöra för aktuell forskning om sambandet mellan röststörningar och arbetsmiljö samt kunna reflektera över hur röstergonomiska faktorer kan bidra till och/eller vidmakthålla röststörningar
- reflektera över hur olika medicinska, psykologiska och funktionella faktorer kan orsaka och vidmakthålla röststörningar
Färdighet och förmåga
- kunna utföra en perceptuell röstanalys samt relatera resultatet till underliggande anatomi och fysiologi
- kunna tillämpa metoder för akustisk analys vid avvikande röstfunktion och motivera när en viss metod är lämplig
- baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet kunna motivera val av interventionsmetod (direkt och indirekt) vid behandling av röststörningar
- självständigt kunna utföra övningar för andning, hållning, avspänning och röst, som används i behandling av röstpatienter, på ett tillfredsställande sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrån falldiskussioner visa förmåga att diagnosticera och göra åtgärdsbedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
Kursen bygger på och fördjupar tidigare kunskaper om röstorganens anatomi, fysiologi och neurologi. Den bygger vidare på tidigare kunskaper om röstbildning inom fonetik samt kunskaper om öron-näsa-halssjukdomar. Kursen består av två delmoment. I del ett övas den egna rösten och talet och i del två behandlas röststörningar och den logopediska och foniatriska behandlingen av dessa.
Den egna rösten och talet, 3 hp
Del 1 (3hp) I kursen undervisas studenten om grunderna för röstproduktion, röststörningar och röstbehandling. Studenterna får i gruppövningar jobba med sin kroppskännedom och på så sätt lära sig sambandet mellan andning, avspänning, hållning och röst. Studenterna får också enskilt eller i små grupper fem behandlingstillfällen tillsammans med logoped. Träningen syftar till att studenten skall lära sig behärska sin egen röstfunktion och få en optimal röst- och talteknik för att sedan kunna utnyttja den i behandling av logopediska patienter och vid muntlig framställning.
Röststörningar, 9 hp
Del 2 (9hp) I del två undervisas studenterna om röstens normala utveckling och åldrande. De får kunskaper om olika typer av röststörningar och foniatriska och logopediska undersöknings- och behandlingsmetoder för dessa. Studenterna får också lära sig om perceptuell och akustisk analys av patologiska röster samt den kliniska tillämpningen av detta. Vidare får studenterna praktisk träning i att kunna utföra olika röstövningar självständigt.
Undervisning
Del1: Undervisningen ges i form av föreläsningar samt praktiska seminarier, i större och mindre grupper, samt enskilt tillsammans med logoped. Närvaro och aktivt deltagande i samtliga moment är obligatorisk
Del 2: Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar, laborationer och enskilt arbete.
Examination
Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment är muntliga och/eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas i muntlig och/eller skriftlig form kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs
- godkänt resultat på samtliga obligatoriska undervisningsmoment
- godkänd tentamen
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (=totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.