Klinisk anpassning av KBT för olika grupper och behandlingsmiljöer

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP506

Kod
2PP506
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 28 april 2017
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Godkänd på alla inslag förutom ett moment från närmast föregående termin.

Mål

Efter genomgångna moment skall studenten kunna

Moment 1: Anpassningar för kulturellt definierade grupper samt ålder och funktionsnivå (1 hp)

Kunskap och förståelse

Redogöra för

  • Olika kulturers och åldersgruppers värderingar samt syn på psykisk sjukdom;
  • Vilka anpassningar och modifieringar av de evidensbaserade KBT-metoderna som i forskningen visat sig värdefulla vid behandlingen av kulturellt definierade grupper samt olika åldersgrupper och funktionsnivåer

Färdighet och förmåga

  • Upprätta fallformuleringar och behandlingsplaner anpassade för kulturellt definierade grupper samt olika åldersgrupper och funktionsnivåer;Genomföra och utvärdera effekten av kulturellt anpassade KBT-behandlingar samt anpassningar för olika åldersgrupper och funktionsnivåer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera kring och ta hänsyn till kulturella faktorer samt patientens ålder och funktionsnivå vid tillämpningen av KBT;
  • Kritiskt granska och värdera de kulturellt anpassade behandlingarna samt anpassningar utifrån ålder och funktionsnivå;
  • Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av kulturellt anpassad KBT samt anpassning utifrån ålder och funktionsnivå

Moment 2: Anpassningar för olika behandlingsmiljöer – psykiatrin, primärvården, skolan, kriminalvården, privatpraktik, multidisciplinära team etc. (1 hp)

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för relevanta anpassningar av KBT-metodiken för olika behandlingsmiljöer

Färdighet och förmåga

  • Upprätta fallformuleringar och behandlingsplaner anpassade för olika behandlingsmiljöer;
  • Genomföra och utvärdera effekten av KBT-behandlingar anpassade för olika miljöer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera kring och ta hänsyn till behandlingsmiljön vid tillämpningen av KBT;
  • Kritiskt granska och värdera anpassningar av KBT-metodiken för olika miljöer;
  • Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av KBT inom olika behandlingsmiljöer - slutenvård vs. öppenvård etc.

Moment 3: KBT i andra format än individualterapi och med olika grader av terapeutinvolvering – Grupp-, par-, och familjeterapi, biblioterapi samt internetförmedlad terapi med behandlarstöd (3 hp)

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för olika format som KBT kan bedrivas i och med olika grader av terapeutinvolvering;
  • Beskriva det vetenskapliga stödet för KBT i olika format;
  • Bedöma vilket behandlingsformat som, med hänsyn till kostnad och effektivitet, är att föredra vid olika problembilder och behandlingskontexter

Färdighet och förmåga

  • Upprätta fallformuleringar och behandlingsprogram för KBT i andra format än individualterapi;
  • Genomföra och utvärdera effekten av KBT-behandlingar i andra format än individualterapi

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera kring och ta hänsyn till behandlingsformatet vid tillämpningen av KBT;
  • Kritiskt granska och värdera KBT i olika format;
  • Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av KBT i olika format – grupp vs. individuell behandling etc.

Innehåll

  • Anpassningar av KBT för olika grupper och behandlingsmiljöer
  • KBT i andra format än individualterapi och med olika grader av terapeutinvolvering

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning och litteraturseminarier.

Examination

Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov.

All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen skall studenten ges ersättnings­uppgifter för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20 % frånvaro under momentet kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro över 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin