Klinisk anpassning av KBT för olika grupper och behandlingsmiljöer
Kursplan, Avancerad nivå, 2PP506
- Kod
- 2PP506
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 28 april 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Godkänd på alla inslag förutom ett moment från närmast föregående termin.
Mål
Efter genomgångna moment skall studenten kunna
Moment 1: Anpassningar för kulturellt definierade grupper samt ålder och funktionsnivå (1 hp)
Kunskap och förståelse
Redogöra för
- Olika kulturers och åldersgruppers värderingar samt syn på psykisk sjukdom;
- Vilka anpassningar och modifieringar av de evidensbaserade KBT-metoderna som i forskningen visat sig värdefulla vid behandlingen av kulturellt definierade grupper samt olika åldersgrupper och funktionsnivåer
Färdighet och förmåga
- Upprätta fallformuleringar och behandlingsplaner anpassade för kulturellt definierade grupper samt olika åldersgrupper och funktionsnivåer;Genomföra och utvärdera effekten av kulturellt anpassade KBT-behandlingar samt anpassningar för olika åldersgrupper och funktionsnivåer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera kring och ta hänsyn till kulturella faktorer samt patientens ålder och funktionsnivå vid tillämpningen av KBT;
- Kritiskt granska och värdera de kulturellt anpassade behandlingarna samt anpassningar utifrån ålder och funktionsnivå;
- Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av kulturellt anpassad KBT samt anpassning utifrån ålder och funktionsnivå
Moment 2: Anpassningar för olika behandlingsmiljöer – psykiatrin, primärvården, skolan, kriminalvården, privatpraktik, multidisciplinära team etc. (1 hp)
Kunskap och förståelse
- Redogöra för relevanta anpassningar av KBT-metodiken för olika behandlingsmiljöer
Färdighet och förmåga
- Upprätta fallformuleringar och behandlingsplaner anpassade för olika behandlingsmiljöer;
- Genomföra och utvärdera effekten av KBT-behandlingar anpassade för olika miljöer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera kring och ta hänsyn till behandlingsmiljön vid tillämpningen av KBT;
- Kritiskt granska och värdera anpassningar av KBT-metodiken för olika miljöer;
- Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av KBT inom olika behandlingsmiljöer - slutenvård vs. öppenvård etc.
Moment 3: KBT i andra format än individualterapi och med olika grader av terapeutinvolvering – Grupp-, par-, och familjeterapi, biblioterapi samt internetförmedlad terapi med behandlarstöd (3 hp)
Kunskap och förståelse
- Redogöra för olika format som KBT kan bedrivas i och med olika grader av terapeutinvolvering;
- Beskriva det vetenskapliga stödet för KBT i olika format;
- Bedöma vilket behandlingsformat som, med hänsyn till kostnad och effektivitet, är att föredra vid olika problembilder och behandlingskontexter
Färdighet och förmåga
- Upprätta fallformuleringar och behandlingsprogram för KBT i andra format än individualterapi;
- Genomföra och utvärdera effekten av KBT-behandlingar i andra format än individualterapi
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera kring och ta hänsyn till behandlingsformatet vid tillämpningen av KBT;
- Kritiskt granska och värdera KBT i olika format;
- Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av KBT i olika format – grupp vs. individuell behandling etc.
Innehåll
- Anpassningar av KBT för olika grupper och behandlingsmiljöer
- KBT i andra format än individualterapi och med olika grader av terapeutinvolvering
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning och litteraturseminarier.
Examination
Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov.
All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen skall studenten ges ersättningsuppgifter för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20 % frånvaro under momentet kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro över 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.