Klinisk logopedi vid röststörningar och stamning

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG009

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG009
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 3 oktober 2017
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Tidigare genomgången eller följer pågående teoretisk kurs i Logopedi vid röststörningar 9 hp och Logopedi vid stamning och andra talflytstörningar 4,5 hp. Minst en klinisk kurs godkänd.

Mål

Syftet med kursen är att erbjuda grundläggande praktisk utbildning i diagnostik och åtgärder vid röststörningar och stamning, så att studenten är väl förberedd för tjänstgöring efter logopedexamen. Undervisningen syftar till att integrera teoretiska och kliniska kunskaper inom området.

Efter genomgången klinisk kurs skall studenten kunna

1) Ta upp relevant anamnes.

2) Analysera och bedöma patientens röst, tal och kommunikativa beteende.

3) Dra slutsatser om tänkbara orsaker till patientens besvär samt urskilja och beskriva riskfaktorer. Ge relevanta råd.

4) Formulera mål för behandling. Lägga upp en behandlingsplan baserad på patientens specifika besvär och helhetssituation samt kunna motivera valet av interventionsmetod baserat på vetenskap och kliniskt beprövad erfarenhet.

5) Genomföra behandlingens samtliga moment och själv kunna agera modell i dessa. Utvärdera behandlingsresultatet.

6) Föra kliniska samtal med patient och närstående kring patientens problematik och behandlingens funktion och syfte.

7) Göra en adekvat journaldokumentation.

8) Använda ett professionellt förhållningssätt i allt arbete med patienter och närstående samt vid samverkan med kollegor och andra professioner.

Innehåll

Kursen är helt eller delvis verksamhetsförlagd. Det verksamhetsförlagda arbetet sker under handledning. Studenten

förvärvar kliniska färdigheter genom auskultationer och praktiskt patientarbete med röststörningar eller stamning. Kliniskt inriktad undervisning såsom rollspel, casearbete och andra praktiska övningar kan också ingå som komplement till patientarbetet eller som ersättning då patientunderlag saknas.

Under den första dagen/dagarna i klinisk verksamhet introduceras studenten i verksamheten. Studenten auskulterar på

handledaren eller annan logoped för att bli mer förtrogen med arbetsområdet samt förbereder sig inför kommande möten med patienter. Studenten introduceras även i aktuellt journalsystem.

Under kursen arbetar studenten med patienter som har olika typer av röststörningar och stamning. Studenten tränar på anamnestagning och bedömning av patienters röst och tal. Vidare ingår att analysera undersökningsresultat, ställa diagnos och genomföra adekvat behandling och dokumentation.

Undervisning

Undervisning sker i form av kliniskt arbete, auskultationer, samtal och teamarbete, samt vid behov andra arbetsrelaterade övningar i klinik eller på Logopedutbildningen. Under den verksamhetsförlagda utbildningen handleds studenten av en eller flera kliniskt verksamma logopeder med minst två års yrkeslivserfarenhet. Dessa logopeder ska ha handledarutbildning eller samarbeta med logoped med handledarutbildning.

Examination

Deltagande i kursens samtliga moment är obligatoriskt. Studentens uppfyllelse av kursmål bedöms av handledare, och i förekommande fall av lärare på Logopedutbildningen, och godkänns av examinator. I tveksamma fall görs bedömning gemensamt av handledare och examinator.

För godkänd kurs krävs

- deltagande vid obligatoriska moment

- godkänt resultat på samtliga kursmål

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.

Student som på grund av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 20%, kan få kursen godkänd om handledaren och examinator bedömer att studenten har uppnått godkända färdigheter.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin