Logopedi vid stamning och andra talflytstörningar
Kursplan, Grundnivå, 3LG710
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3LG710
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 3 oktober 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
För tillträde till högre termin får studenten ha högst 15 hp i rest från föregående terminer inom logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- beskriva symptom, teorier, och forskning om orsaksmekanismer avseende stamning och andra talflytstörningar.
- beskriva psykosociala aspekter av talflytstörningar, samt risk för utveckling av sekundära psykosociala problem.
- applicera kunskap om talflytstörningar för bedömning och diagnossättning.
- redogöra för principer för stamningsbehandling för barn och vuxna, både avseende psykosociala och talmotoriska
aspekter. Detta inkluderar föräldrasamtal, tekniska hjälpmedel, och stamningsbehandling i grupp.
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskap inom området. Den bygger också på och är en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper kring språk- och talutveckling, talproduktion och stamning. Studenten förvärvar under kursen kunskap om orsaksteorier, utveckling av stamning, olika stamningsbeteenden och psykosociala aspekter vid stamningsproblem. Kursen ger också kunskap om föräldrasamtal, behandlingsindikationer vid stamning samt kunskap om olika behandlingsmodeller och program. Vidare ger kursen orienterande kunskap om andra talflytstörningar, som skenande tal.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, demonstrationer, övningar, samt falldiskussioner. Videofilmer på webben och övningar utanför schemalagd tid ingår i kursen.
Examination
Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment är muntliga och/eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas i muntlig och/eller skriftlig form kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs:
- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment
- godkänd tentamen
Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Övriga föreskrifter
Kursen kan komma att ges på engelska.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.