Teoretisk fördjupning i omvårdnad av barn och ungdom i intensivvård

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3PE151

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3PE151
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 8 november 2017
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen utgörs av 7,5 hp och är valbar på Specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdom och med inriktning mot intensivvård. Kursen utgörs av 2,5 hp pediatrisk intensivvård och 5 hp omvårdnad av barn i intensivvård. Kursen innehåller vårdvetenskap 5 hp och medicinsk vetenskap 2,5 hp.

Behörighetskrav

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap (vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad) eller motsvarande utländsk examen.

Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • redogöra för sjukdomspanorama då barn- och ungdomar vårdas inom anestesi- och intensivvård avseende etiologi, patofysiologi, symtomatologi, diagnostik och behandling samt relaterad omvårdnad, med särskilt fokus på sjukdomstillstånd i respirations- och cirkulationsorganen
  • redogöra för sjukdomspanorama då barn vårdas i neonatal intensivvård avseende etiologi, patofysiologi, symtomatologi, diagnostik och behandling samt relaterad omvårdnad, med särskilt fokus på sjukdomstillstånd i respirations- och cirkulationsorganen
  • redogöra för att omvårdnadsprocessen tillämpas i enlighet med FN:s barnkonvention, särskilt vad gäller barns och ungdomars rätt att under sjukhusvistelse få information, ha medbestämmande och upprätthålla relationer och aktiviteter i det dagliga livet
  • redogöra för fördjupade kunskaper och färdigheter i farmakologi, läkemedelshantering och läkemedelsberäkning inom området
  • redogöra för omvårdnad av barn med invasiv respektive non-invasiv ventilering
  • visa förmåga till inlevelse och med ett professionellt och etiskt förhållningssätt stödja och hjälpa barn och ungdomar och deras närstående under intensivvård, i akuta situationer samt vid vård i livets slutskede
  • värdera sitt eget kunskapsläge samt göra en plan för fortsatt kunskapsutveckling inom området

Innehåll

Anatomi och fysiologi hos det friska barnet 0-7 år

Patofysiologi och svikt i vitala funktioner

Cirkulation och vätskebalans

Nutrition

Smärtbedömning och smärtlindring

Etik och människosyn inom barnsjukvård

Medmänskliga rättigheter, FN:s barnkonvention

Infektionssjukdomar, kardiologi, metabola sjukdomar, neurokirurgi, tumörsjukdomar

Omvårdnad i samband med invasiv och non-invasiv ventilering av barn

Farmakologi, läkemedelshantering och läkemedelsberäkning med särskilt fokus på sedering och smärtlindring samt inotropa läkemedel

Vård i livets slutskede

Teorier relevanta för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, såsom anknytning, familje-, kris-, och copingteorier

Undervisning

Föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, webbaserad reflektion.

Kursen är delvis nätburen med två till tre sammankomster på studieorten i ett par dagar.

Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med internetuppkoppling med god prestanda.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning, samt enstaka nyckelföreläsningar.

Examination

Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter samt individuell tentamen. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (= totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle.

Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av så kallad "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter 2 underkända tentamina.

(6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100))

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin