Vetenskaplig teori, forskningsmetod och vetenskapligt skrivande inom utbildningsvetenskapen II
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE110
- Kod
- 4PE110
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningsvetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 14 mars 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Masterprogrammet i utbildningsvetenskap och Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp samt teori- och metodkurs på avancerad nivå inom utbildningsvetenskap, samhällsvetenskap eller humaniora om minst 7,5 hp.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- självständigt identifiera och diskutera forskningstraditioner och teoretiska perspektiv med relevans för valda forskningsfrågor.
- identifiera utbildningsvetenskapliga problem och utifrån dessa självständigt formulera vetenskapligt grundade frågeställningar för en egen studie.
- visa förmåga att självständigt utforma en relevant utbildningsvetenskaplig undersökning med väl motiverade metoder för insamling, bearbetning och analys av data.
- på egen hand tillämpa källkritiska och forskningsetiska principer i utformningen av en vetenskaplig studie.
- självständigt utveckla och formulera en forskningsplan med syfte, forskningsfrågor, en forskningsöversikt och en beskrivning av metoder för insamling, bearbetning och analys av data.
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Formulering av vetenskapligt grundade frågeställningar för en studie
- Utformande av en forskningsplan med metoder för datainsamling, databearbetning och analys med relevans för utbildningsvetenskap
- Forskningsetik
- Den vetenskapliga kunskaps- och skrivprocessen
Undervisning
Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.