Homeostas och endokrinologi med fokus på folksjukdomar

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3MC881

Kod
3MC881
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biomedicin A1N, Medicinsk vetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 19 december 2017
Ansvarig institution
Institutionen för medicinsk cellbiologi

Behörighetskrav

180 hp från biomedicin-, apotekar-, biologprogram eller motsvarande som ger relevant kunskap inom cell- och molekylärbiologi, kemi, biokemi samt fysiologi. Kunskap om och erfarenhet av laborativt arbete. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska B.

Mål

Efter fullgjord kurs ska studenten:

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

  • Kunna beskriva och analysera betydelsen och nödvändigheten av fysiologiska förändringar och homeostasanpassning vid tillväxt, åldrande, graviditet samt förändringar i miljö, t. ex vid kroppsansträngning och höghöjdsanpassning.
  • Kunna jämföra kroppens olika mekanismer för endokrin signalering inklusive receptorbindning och intracellulär signaltransduktion samt värdera vikten av dessa skillnader för hormonernas verkan.
  • Kunna beskriva olika neuroendokrina mekanismer, samt analysera skillnader och likheter jämfört med övrig endokrin signalering.
  • Ha förvärvat fördjupade kunskaper i organspecifik endokrinologi, kunna jämföra homeostasmekanismer i de behandlade organsystemen, samt tolka förändringar i homeostas vid endokrin sjukdom.
  • Kunna analysera utvecklingen av folksjukdomar ur ett folkhälsoperspektiv, samt beskriva patogenes och sjukdomspanorama för folksjukdomar som metabolt syndrom med fetma och typ 2 diabetes, typ 1 diabetes, hypertoni, struma och osteoporos.
  • Ha förvärvat fördjupade kunskaper i immunologiska mekanismer, särskilt med avseende på autoimmunitet och immunologisk tolerans.
  • Kunna analysera skillnader och likheter mellan olika autoimmuna tillstånd och deras betydelse för olika endokrina sjukdomar.
  • Kunna tekniker för mätning av hormonkoncentrationer, värdera fördelar och nackdelar med respektive teknik och hantera problemlösning.
  • Kunna beskriva genetiken bakom olika folksjukdomar, samt förstå, värdera fördelar och nackdelar och översiktligt tillämpa olika metoder inom sjukdomsgenetik.

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA

  • Kunna beskriva och utföra grundläggande tekniker i cell- och molekylärbiologi; inkluderande cellodling, mikroskopi, flödescytometri och studier av celldöd.
  • Kunna beskriva och utföra vissa grundläggande immunologiska tekniker som framrening av T-celler från immunologisk vävnad med efterföljande funktionella studier.
  • Förstå metodik för cellsignaleringsskeenden och kunna utföra enklare studier i området.
  • Kunna förklara teorin bakom genomgångna praktiska moment och kunna sammanställa och tolka experimentella resultat i såväl skriftlig som muntlig form

VÄRDERINGSSÄTT OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT

  • Kunna söka och sammanställa relevant litteratur inom kursens ämnesområden, samt kritiskt kunna tolka och värdera denna litteratur.
  • Kunna generera en forskningshypotes och ge en beskrivning av hur den kan prövas.
  • Kunna uppvisa förståelse för vad arbete enligt ett vetenskapligt förhållningssätt innebär, hur vetenskapliga undersökningar utvärderas, hur etiska överväganden appliceras på forskning samt hur vetenskaplig information kommuniceras
  • Kunna diskutera bioetiska och forskningsetiska frågeställningar.

Innehåll

Studenten kommer att utveckla fördjupade kunskaper om de fysiologiska processerna för upprätthållande av kroppens homeostas, såväl basalt som vid ett ökat metabolt krav, samt under olika delar av livscykeln. Endokrin signalering är av stor betydelse för kroppens homeostas och både mer generella mekanismer och organspecifik endokrinologi behandlas. Flera av våra folksjukdomar, inklusive fetma och typ 2 diabetes som snabbt ökar i prevalens, kommer att behandlas genomgående. Immunologiska och genetiska, såväl som forskningsetiska och bioetiska, aspekter på dessa sjukdomar ingår.

Därutöver, under en föreläsningsserie som ges gemensamt för flera masterprogram, kommer du även att få inblick i vetenskapsteori och presentationsteknik.

Undervisning

Undervisningen är organiserad utifrån riktlinjer för studenternas arbetsvillkor vid Uppsala universitet (Dnr UFV 2009/902) och sker genom föreläsningar, demonstrationer, seminarier, grupparbeten, individuella arbeten samt laborationer. Särskild vikt läggs i att stimulera de studerande till att självständigt lösa problem.

SEMINARIER är lärarledda problem- eller fallbaserade gruppdiskussioner. Denna undervisning omfattar även kritisk granskning och diskussion kring vetenskapliga publikationer.

GRUPPARBETEN med efterföljande redovisning går till så att gruppuppgifter med fördjupande material kring någon del av kursen bearbetas under handledning av lärare med forskningskompetens i ämnet. Individuella korta muntliga presentationer förbereds av gruppmedlemmarna och ges vid ett tillfälle för övriga kursen under handledning. En skriftlig gruppredovisning lämnas in som efter godkännande av ämneshandledare delas ut till övriga kursdeltagare. Förutom faktakunskaper skall gruppredovisningarna ge träning i att sålla och kritiskt granska vetenskaplig litteratur och andra källor, samt muntligt och skriftligt presentera sina slutsatser.

INDIVIDUELLA ARBETEN är en forskningsförberedande uppgift där studenten tränas i att, på basen av innehåll i kursen, skapa en egen forskningsfrågeställning med hypotes och konkret förslag på hur denna skulle kunna prövas. Handledare finns tillgänglig som stöd och arbetena redovisas skriftligt.

LABORATIONER utgör en viktig del av kursen med vidhängande teori. Studenterna förbereder de olika laborationerna genom att lämna in en skriftlig individuell prelaborationsrapport. Laborationerna redovisas sedan också efter laboration genom individuell skriftlig laborationsrapport, vilket ger ytterligare träning i att skriva och formulera vetenskaplig text.

Obligatoriska moment: Kursintroduktion. Alla moment i samband med laborationer, demonstrationer, seminarier, journal clubs och fördjupningsuppgifter inkl. gruppmöten, genomgång och redovisning.

Examination

För godkänd eller väl godkänd kurs krävs:

  1. att den studerande på ett aktivt sätt deltagit i och redovisat de obligatoriska momenten (laborationer, demonstrationer, seminarier, journal clubs och gruppredovisningar).
  2. godkända individuella skriftliga prelaborations- och laborationsrapporter.
  3. godkända grupparbeten och individuella arbeten.
  4. godkänd individuell skriftlig tentamen i slutet på kursen.
  5. godkänd individuell skriftlig tentamen på den gemensamma föreläsningsserien i professionell träning.

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga dessa delar.

I kursen ingår summativa och formativa examinerande moment. Särskild vikt läggs på laborationer och seminarier med vidhängande teori.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin