Vävnadsbiologi med embryologi

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 3MU122

Kod
3MU122
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biomedicin G1F, Medicinsk vetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för biomedicinprogrammet, 7 maj 2018
Ansvarig institution
Institutionen för immunologi, genetik och patologi

Allmänt

Ingår i Biomedicinprogrammet.

Behörighetskrav

35 hp avslutade kurser vid biomedicinprogrammet från årskurs 1 samt genomförda kurser i

Biokemi 7 hp (3KB030), Anatomi 8 hp (3AN300), Cell och molekylärbiologi 15 hp (3MU123), Immunologi 4,5 hp (3KB031), Bakteriologi 7,5 hp (3KB032) eller motsvarande.

Mål

Kursen skall ge god kunskap om cellers interaktioner vid uppbyggnad av olika typer av vävnader samt cellulär specialisering med inriktning på människa och modellorganismer.

Studenten förväntas efter genomgången kurs kunna:

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE:

  • Redogöra för befruktningen, gastrulationen, embryonalutveckling och beskriva organens utveckling hos vertebrater, samt hur dessa processer styrs.
  • Redogöra för hur cellsignalering styr celldeterminering och differentiering.
  • Redogöra för olika vävnaders uppbyggnad.
  • Redogöra för grundläggande metoder att studera samband mellan genotyp och fenotyp i olika modellorganismer.
  • Redogöra för lagliga aspekter på arbete med humana embryon och embryonala stamceller gjorda genom in vitro fertilisering.
  • Redogöra för regleringen av celldelning och celldöd vid uppkomsten av cancer.

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA:

  • Utföra en enklare dissektion av tidigt kycklingembryo samt identifiera de grundläggande embryonala strukturerna.
  • Självständigt utforma och utföra ett biomedicinskt experiment.
  • Bedöma vad ett mikroskopiskt preparat visar med avseende på grundläggande vävnader.
  • Diskutera problem med utgångspunkt från etiska aspekter vid reproduktiv och terapeutisk kloning.
  • Sammanställa och tolka resultat i såväl skriftlig som muntlig form.

VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT:

  • Söka, sammanställa, presentera samt kritiskt granska cell- och vävnadsbiologisk information.

Innehåll

Embryologi:

Befruktning och tidig embryoutveckling, de olika organsystemens utveckling, fosterskador och vissa etiska aspekter runt stamceller.

Vävnadsbiologi:

Celladhesion, extracellulärmatrix, glykobiologi, specialiserade celler och vävnader, tillväxtfaktorer, embryonal induktion och morfogenes, könscell och somatisk cell, celldifferentiering under embryogenesen, transkriptionell kontroll, cellsignalering, stamceller, modellorganismer för studier av cellens och vävnaders utveckling, grundläggande genetik och genetisk analys, transgen- och genutslagnings-teknik, bildningen av cancer och tumörceller, angiogenes och blodkoagulation.

Träning i muntlig och skriftlig presentation.

En kontinuerlig utvärdering av olika utbildningsmoment sker fortlöpande vilket kan innebära vissa förändringar vad gäller upplägg och innehåll i kurserna.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, gruppredovisningar, demonstrationer, histologidatorövningar, laborationer och seminariepresentationer.

Vid gruppredovisningarna skall studenten självständigt och i grupp inhämta, granska, sammanställa och presentera (muntligt och skriftligt) information utifrån en given frågeställning. Studenten skall dessutom förbereda opposition på en annan grupps presentation.

Undervisning i form av föreläsningar och praktiska övningar ges dessutom i bibliotekskunskap samt muntlig och skriftlig presentationsteknik.

Kursdeltagarnas närvaro är obligatorisk vid seminarier, histologiövningar, grupparbeten, språklig träning och vid samtliga moment i samband med laborationerna.

Andra undervisningsformer än de specificerade kan komma att användas på kursen.

Examination

För att få godkänd kurs krävs:

i) att den studerande på ett aktivt sätt deltagit i och redovisat de obligatoriska momenten (laborationer, demonstrationer,seminarier och gruppredovisningar),

ii) godkända skriftliga laborationsrapporter,

iii) godkända duggor samt

iv) skriftlig tentamen efter avslutad kurs.

Ersättning eller alternativ tidpunkt för obligatoriskt moment erbjuds endast student som av särskilda skäl, t.ex. olycksfall, plötslig sjukdom eller liknande händelse inte kunnat genomföra det obligatoriska momentet. I den skriftliga sluttentamen ingår hela kursens material. Särskild vikt läggs på laborationer och seminarier med vidhängande teori. Bedömning/betygsättning av den skriftliga examinationen sker anonymt. Synpunkter på bedömning och rättning skall framföras skriftligen till kursadministrationen med hänvisning till de specifika delar som ifrågasätts.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin