Spanska som skolämne - tillämpad språkvetenskap
Kursplan, Grundnivå, 9LF043
- Kod
- 9LF043
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, 10 november 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den vänder sig till lärare i spanska i grund- och gymnasieskolan och lärarstuderande med spanska som inriktning.
Det rekommenderas att ha förkunskaper motsvarande kursen Spanska som skolämne - teori och praktik, 7,5.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2018.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om tillämpad språkvetenskap. Den studerande skall även utveckla förmåga att koppla språkvetenskapliga teorier samt sina kunskaper i spanska till praktisk tillämpning i språkundervisningen.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- visa goda insikter om teorier om andraspråksinlärning med fokus på inlärning respektive undervisning i spanska som främmande språk
- visa förmåga att tillgodogöra sig innehållet i framställningar inom området tillämpad språkvetenskap samt att diskutera språkundervisningens vetenskapliga bas
- skriva texter för olika kommunikativa och didaktiska syften på akademisk spanska
- visa förmåga att tillämpa centrala begrepp och metoder inom tillämpad språkvetenskap i analysen av elevers muntliga och skriftliga produktion
- visa förmåga att formulera och diskutera en relevant frågeställning inom ett avgränsat problemområde som är relaterat till undervisning i spanska
Innehåll
Kursen utgör en introduktion till tillämpad språkvetenskap med fokus på spanska som främmande språk, inklusive teoribildningar och aktuell forskning som rör lärande och undervisning inom området. Kursen är till viss del en fördjupning av det innehåll som behandlas i Spanska som skolämne - teori och praktik, 7,5 hp. Genom en genomgång av den tillämpade språkvetenskapens grundbegrepp och huvudsakliga vetenskapliga modeller läggs basen för att den studerande utvecklar språkvetenskapliga kunskaper och ett vetenskapligt förhållningssätt till språklärande respektive undervisning. I kursen ingår analys av elevers muntliga och skriftliga produktion på målspråket i syfte att identifiera språkliga strukturer och funktioner som utgör svårigheter vid inlärning av spanska som främmande språk. Delkursen ger tillfälle att utveckla det egna akademiska skrivandet genom olika typer av skrivuppgifter, där stor vikt läggs på ämnesdidaktik, problembeskrivning, analys och kritisk diskussion.
Undervisning
Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels genom seminarier med obligatorisk närvaro där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisningsspråk är spanska.
Examination
Kursen examineras fortlöpande genom aktivt deltagande i seminarier och nätbaserade gruppdiskussioner, skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga redovisningar. I examinationen ingår även en presentation av ett avgränsat problemområde som är relaterat till undervisning i spanska samt en hemtentamen. Kursens examination sker efter fastställda bedömningskriterier som anges vid kursstart.
Som betyggskala används U - VG.
Övriga föreskrifter
Kurshandbok där schema, obligatoriska moment, definitiv litteraturlista, instruktioner för inlämningsuppgifter och bedömningskriterier för examination tillhandahålls senast vem veckor före kursstart.