Svenska I för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE013
- Kod
- 4PE013
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 12 januari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 b/6 b)
Mål
Syftet med kursen är introducera ämnena svenska och svenska som andraspråk och deras innehåll samt att presentera och diskutera centrala språkliga begrepp som kan användas för att beskriva såväl språkutveckling som språkets roll för identitetsskapande. Kursens innehåll ger också en grund för senare kurser i svenska inom grundlärarprogrammet årskurs 4-6 .
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för svenskämnenas framväxt och ge exempel relationen mellan styrdokument och denna framväxt
- beskriva och diskutera identitetsskapande genom språk, skönlitteratur och estetiska uttrycksformer i relation till barns- och ungas språkliga erfarenhetsvärldar
- använda grundläggande grammatiska begrepp och diskutera dem utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv
- identifiera och beskriva olika drag i barns- och ungas andraspråkutveckling
- redogöra för de nationella minoritetsspråken, regionala skillnader i talad svenska och vissa språkliga drag i de nordiska språken
- visa kommunikativ förmåga i akademiska och för professionen relevanta sammanhang.
Innehåll
Under kursen behandlas följande områden:
- Svenskämnenas identitet och framväxt.
- Skolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena.
- De nationella minoritetsspråken.
- Dialekter och grannspråk.
- Grammatiska begrepp från fonetik till pragmatik.
- Specifika drag i barns- och ungas andraspråkutveckling.
- Identitetsskapande genom språk, skönlitteratur och estetiska uttrycksformer.
- Barns och ungas språkliga erfarenhetsvärldar i vardag och skola.
- Egen skriftspråklig utveckling.
- Forskningsmetoder för att studera olika aspekter av svenskämnena.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och litteraturbearbetningar.
Examination
Kursen examineras skriftligt och praktiskt, exempelvis genom salsskrivning, skriftlig inlämningsuppgift och examinerande workshop.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetes samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011