Tillämpad biostatistik
Kursplan, Grundnivå, 3ME068
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3ME068
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biomedicin G2F, Medicinsk vetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Programkommittén för biomedicinprogrammet, 7 maj 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
SYFTE
Kursen ger grundläggande färdigheter i statistisk dataanalys som kan användas vid analys av olika typer av biomedicinska data.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Studenten ska efter genomförd kurs kunna tillämpa
- elementär sannolikhetslära
- matematiska fördelningsmodeller
- inferens med fördelningsmodeller
- intervallskattningar
- linjär regressionsanalys
- grundläggande multivariat analys
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Studenten ska efter avslutad kurs
- kunna redogöra för fördelningsmodellers roll i statistisk inferensteori och tolkning av konfidensintervall och regressionsmodeller
- kunna redogöra för skillnaden mellan frekventistisk och Bayesiansk statistik.
Innehåll
Tillämpad statistisk inferensteori inkluderande parameterskattning, regressionsanalys samt parametrisk och icke-parametrisk hypotestestning. Regression. Prestandamått som t.ex. känslighet, specificitet, positivt prediktivt värde. Bayesiansk inferens. Orienterande introduktion till multivariat dataanalys i form av t.ex. hierarkisk klusteranalys och multivariat regression.
Undervisning
Undervisningen omfattar föreläsningar, dator- och räkneövningar, problemorienterade grupparbeten och seminarier. Närvaro är obligatorisk vid dator- och räkneövningar samt grupparbeten och seminarier.
Examination
För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt individuellt tentamensprov.
Möjlighet att komplettera icke godkända datorövningar kan beredas tidigast vid nästa kurstillfälle och endast i mån av plats.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.