Examensarbete i pedagogiskt ledarskap
Kursplan, Avancerad nivå, 2PE047
- Kod
- 2PE047
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A1E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 1 februari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap.
Behörighetskrav
15 hp på avancerad nivå, varav minst 7,5 hp pedagogiskt ledarskap. Dessutom krävs teori- och metodkurser på avancerad nivå inom utbildningsvetenskap, samhällsvetenskap eller humaniora om 7,5 hp.
Mål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren självständigt kunna:
- avgränsa och motivera ett vetenskapligt problem inom huvudområdet pedagogiskt ledarskap
- välja teoretisk ansats och metodangrepp för att undersöka en vetenskaplig problemställning
- söka fram tidigare forskning och annan relevant litteratur i anslutning till en vetenskaplig problemställning samt med ett vetenskapligt förhållningssätt kunna avgränsa, analysera och värdera den litteratur som presenteras i en teoriram för denna problemställning
- genomföra en vetenskaplig undersökning samt analysera, tolka och sammanställa ett material
- presentera en vetenskaplig undersökning med god språklig kvalitet och kritiskt diskutera dess vetenskapliga resultat
- försvara ett eget arbete genom att bemöta och diskutera andras synpunkter på det
- opponera på någon annans arbete utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
- i relation till samtliga faser av ett vetenskapligt arbete visa ett etiskt förhållningssätt.
Innehåll
Fördjupad teoretisk och metodologisk kunskap i anslutning till examensarbetet.
Undervisning
Examensarbetet bedrivs som ett självständigt arbete under handledning. Handledning kan ske både enskilt och i grupp. Till kursen hör också ett aktivt deltagande i masterprogrammets seminarier för examensarbeten.
Examination
Bedömningen av examensarbetet baseras på dess vetenskapliga kvalitet, försvar av det egna arbetet samt opposition på ett annat arbete. Kursdeltagaren ska också ha deltagit aktivt i ytterligare två seminarier för examensarbeten på magisternivå.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.